Tuesday, August 30, 2016

Prostinnesoffa

Gårdagens höst hade förvandlats till strålande sensommar idag. Det såg bra ut för mitt projekt och glad i hågen for jag ut till stugan via Bygg-Max i Arninge. Där köpte jag trallvirke, skruv och gångjärn och vid tolv var jag klar att börja. Jag behärskade mig dock och fixade till lunch först.


Men sedan satte jag igång att såga och skruva och det stod inte på förrän jag hade fått upp min första bänkskiva. Det skall bli tre styck på sammanlagt tre meter. Till detta har vi köpt 7 fyrtiocentimeters dynor, som ska bli till en sjuprostinnesoffa. En sådan som en gång stod på Mårbacka.



Arbetet fortskred säkert och fint och när alla bänkskivorna var klara och "frambenen" klara så kunde jag inte motstå frestelsen att skruva fast en av skivorna. Bänken skall nämligen bli väggfast så nu gäller det att passa in benen så att de blir exakt lika långa och just den detaljen blev inte perfekt idag.


Ena benet är någon millimeter kortare och hängde löst i luften när man inte satt på bänken. Det får jag fixa till i morgon när jag skruvar fast de andra skivorna. Sedan är det bara att hoppas på fint väder till helgen, när vi skall inviga bänken vid årets kräftskiva.


Dagen avslutades med höstens första körövning, som i sin tur avslutades med kaffe och fralla. Vi skall ha en konsert ute på Färingsö helgen den första oktober och det krockar med Gluntakademiens årsmöte. Frestelsen att åka dit är stor, men tyvärr så får jag nog ändå ta Färingsö. Anna, som mötte med hemlagad köttfärssoppa, när jag kom hem tycker att Färingsö är självklart och hon har nog tyvärr rätt i det....

No comments: