Sunday, August 28, 2016

Tillbaka till Huvudstaden

Igår vaknade vi till höst och i morse till en strålande, solig vinterdag. Det låg is på en kvarglömd hink ute vid grillplatsen. Det var sannerligen tur att svärmor avslutat gårdagen med att plocka in alla lösa blomkrukor och täckt över  de fasta med lakan. Alla hade klarat natten.


Anna och Kicki var flitiga och gick ut på promenad medan jag tog tag i ett projekt, som jag kom på igår kväll. Det saknas dörrhandtag på både ut- och insidan av dörren till grillkåtan. Det gör det svårt, både att öppna och stänga den. Så jag gick runt och letade ämnen till naturnära dörrhandtag. Sådana fann jag ganska lätt och jag formade till dem med yxa, varefter jag traskade bort till grillkåtan och skruvade fast dem.


Det blev väldigt bra och svåger Anders menade att "nu har jag gjort ett handtag för hembygdsföreningen", som är de som äger kåtan. Jag passade också på att laga stommen till julbocken så jag sliper stå med det i vinter, när vi åter skall klä den med granris.


När Anna kommit hem och jag var klar med handtagen satte vi oss alla tre vid vinbärsbuskarna och började plocka. Anders tog den svarta och Anna och jag den röda. Det hade sett ut att vara ganska mycket bär, men nör vi lyfte på grenarna upptäckte vi att det var ännu mer och vi plockade på kort tid flera liter var.


Vi hade nog tänkt oss att svärmor skulle ha det mesta och vi möjligen en liten burk men det vart tvärtom. Hon hade kvar så mycket sedan i fjol, att vi for hem med massor av vinbär i packningen. Vi var lite oroliga för vad säkerhetskontrollen skulle säga, men de struntade fullkomligt i våra bär.


Till lunch tände vi grillen och grillade oss marinerade karrérkotletter och sedan körde Anders ner oss till Kallax i Luleå, som flygplatsen inte heter längre. Man skall säga Luleå Airport, men det gör inte jag. Incheckningen gick som sagt brqa och det stod inte på förrän vi satt på våra platser och på kortare tid än vi kör bil mellan Murjek och Boden var vi framme på Arlanda.


Nu sitter vi hemma och summerar intrycken från en helg som blev riktigt bra. Svärmor var väldigt glad över att vi kom och blev precis så överraskad som vi hoppats. Det kom folk och gratulerade och många ringde. Hon såg väldigt nöjd ut när vi for. Säkert inte för att vi for just utan för att vi kommit.

1 comment:

e said...

Ja överraskningsbesök är roliga!