Saturday, August 13, 2016

Städdag

Vi vaknade till en glad överraskning i morse. Kl 9 ringde det på dörren och Anna, som hunnit upp, undrade om hon skulle öppna. Det gjorde hon som tur var, ty utanför stod grannen från Skellefteå med ett litet foliepaket i en plastpåse. Han ville ge oss av nyfångad och nyrökt sik, som han varit hemma och fångat. Den smakade gott!


Vi åt nu frukost i rask takt och sedan började vår dag. Det stod städning på schemat! Sedan vi börjat renovera kök och hall har vårt lösa lösöre samlats i diverse plastsäckar och kassar, som står runt om i lägenheten. Det ger ett skräpigt intryck, men nu skulle det alltså röjas.


Det gick bra och med vissa avbrott för kaffe och OS och vila började vi känna oss mogna för något nytt denna dag. Stugan! Jag hade ju oljat trädäcket igår och nu kände vi ett behov av att ställa tillbaka möbler och blomkrukor på sina platser. Sagt och gjort. Vi lastade med lite grönsaker och for ut i skogen där vi snabbt landade i hängmatta och vilstol.


Vädret var soligt och milt och jag satte mig att läsa i en bunt stenciler, som jag fick sedan jag varit med i ett frågeprogram i radio för några år sedan. Jag hade frågat om vilka handskrifter, som gick förlorade vi branden på gamla Tre kronors slott 1697. Jag fick svar, men en docent i historia, som hört programmet, tyckte jag fått veta för lite och eftersom hon ägnat mycket av sin forskargärning åt slottsbranden skickade hon mig en bunt papper. Dessa började jag läsa idag och de var intressanta.


Vi fick ett par härliga timmar innan jag tände grillen och vi rostade ett par karrékotletter, som vi plockat fram ur frysen. Det kändes nästan som att detta kanske var vår sista sommarkväll själva ute i stugan. Vissa löv har redan börjat gulna och ger löften om en annalkande höst. Fast vi har mycket kvar att göra här ute med gäster - kräftskiva, surströmmingsfest, möte med kören mm mm


När vi kom hem satte vi oss vi TV:n och såg den spännande finalen i lerduveskytte i OS. Den slutade med att vi fick vår femte medalj. Silver i Skeet. Vi är allt rätt bra.

No comments: