Friday, August 12, 2016

Oljemålning

Idag hade SMHI lovat uppehåll och sol och måttlig vind så nu talade allt för att jag skulle olja altanen. Jag började dock min dag med att ta en kopp kaffe och sätta mig att njuta av utsikten en stund. En bra stund. Det är så härligt, att sitta här ute när solen skiner, vädret är stilla och luften alldeles lagom varm.


Dock inte så varm att jag riktigt ville ta tag i oljandet. Jag satte mig i stället att läsa i mors gamla skrivmaskinsanteckningar. Då och då är vissa textstycken censurerade med tjocka svarta tuschstreck och idag testade jag om det gick att tvätta bort tuschet med T-sprit. Det funkade och jag insåg att den där censuren nog har varit befogad.


Fram mot elvatiden hade klimatet blivit så behagligt, att jag tog och tömde altanen på blomkrukor, bord och stolar. Av en slump ställde jag trädgårdssoffan i hörnet söder om verandan och upptäckte att det var en plats med mycket god karma. Där skulle vi kunna ha soffan när vi är själva. Det skulle minska trängseln på bryggan och solen värmer gott i sydläget. Och vi har ju ändå fyra karmstolar att ställa runt trädgårdsbordet.



När nu hela bryggan var tömd gick det rätt snabbt att olja den. Jag hade köpt en dyr olja, en sådan som inte bara innehåller en massa lösningsmedel och det märktes. Penseln lämnade en fet fin yta efter sig och det dröjde länge innan den torkade. Jag hade satt fast penseln i ett långt skaft så jobbet var dessutom bekvämt.


För ett par dagar sedan hängde jag upp en fröautomat, därtill inspirerad av Bibbi i Björkliden, men inte förrän idag upptäckte fåglarna den. Ett par Nötväckor, som jag annars bara ser på vintern, gjorde sig livets glada dagar och mumsade i sig solrosfrön av hjärtans lust.


Lagom till lunchtid var jag klar och kunde sedan ägna resten av eftermiddagen åt att vila, äta och lyssna på Sommar med Maja Hagerman. Jag målade även lite på min akvarell men for hem rätt tidigt. Jag hade lovat Anna en god fisksoppa så jag lagade till den och nu sitter vi och ser den spännande matchen mellan Sverige-USA i OS-fotbollens kvartsfinal.

No comments: