Tuesday, August 23, 2016

VM i orientering

Sommaren har börjat köra en repris av sig själv och jag har suttit ute nästan hela dagen idag. När jag kom till stugan satt jag länge och tittade på alla plan, som lämnade Arlanda. Det är så kul att kunna kolla på sin app och veta att där går ett plan till Nice, där ett till Ängelholm och där ett till Alanya.


När jag tröttnade på detta gick jag in på verandan en stund och satte mig att bläddra i den gamla kommunikationstabell från 1950, som jag köpte i Mariefred förra söndagen. Det är så roligt att sitta och planera resor på järnvägar, som varit borta så länge, att man inte ens ser minsta spår av banvallen längre. Jag konstaterade, att jag hade kunnat resa över hela det gamla västgötska smalspårsnätet på tre dagar. Om jag startat en söndag 1950 ...


Nu var det dags för lunch och den åt jag ute - ångkokt torskrygg med smält smör, mandelpotatis och pepparrot. Jag tycker om en liten pärla till maten och tar gärna det när jag vet att jag inte skall åka hem på minst tre timmar. Jag har haft en öppnad flaska Aalborgs akvavit, som jag gömde undan för ett tag sedan, när vi hade besök av en person, som inte har samma avspända attityd till alkohol som jag.


Nu är det tragiska det att jag inte kan hitta igen buteljen, så jag fick finna mig i att dricka okryddat och öppna den Finlandia, som dottern hade med sig en gång när hon varit där. Den gjorde inte heller ont och torsken simmade glad iväg ner genom strupen, tillsammans med nubben.


Genom dottern blev jag också medveten om att det sändes direkt i TV från Orienterings-VM, så resten av eftermiddagen satt jag bekvämt tillbakalutad i solstolen och kunde följa hur Tove Alexandersson tog guld i medeldistansen.

Foto: Aftonbladet

Sist for jag så iväg och hämtade Anna på skolan. Hon hade jobbat över idag, men fått så ont i huvudet att hon ville hem fort och lätt och det ordnade jag naturligtvis. Nu sitter vi och ser Idol....

No comments: