Sunday, August 14, 2016

Östra Sörmlands Järnvägsmuseum

Det är alltid lika roligt att bänka sig i en av de gamla vagnarna på något av våra järnvägsmuseer och idag var det ÖSlJ:s tur. Tågmuseet i Mariefred, som jag rest med många gånger. Mysigt i sin litenhet med bara 600 mm spårvidd. Idag hade jag med mig kusin Carina med hennes afghaner. Jag tyckte de behövde lära sig lite om riktig svensk kultur och bjöd dem på en dag med ånglok, smalspår och pizza.


Vi hade startat tidigt för att vara på säkra sidan, när vi nu var tvungna att passera den skadade bron i Södertälje. Den erbjöd dock inga som helst problem denna tidiga söndagsförmiddag. Jag märkte inte ens när vi for över den. Vi hade dock inte så stor glädje av att vara framme tidigt ty stationsplanen var avstängd av en filminspelning. Förmodligen en rätt liten produktion, men det fanns i alla fall proffsgrejer på plats.


Jag brukar inte ge födelsedagspresenter utan anser, att en sådan här spontan och rolig sak är betydligt bättre och det tyckte åtminstone Carina också. Barnen däremot tyckte att ångtåg var väldigt spännande och de insåg genast, att det var allra roligast att stå ute på plattformen i vagnens ändar när tåget väl tuffade iväg.




Vi åkte bara till Läggesta och där gick vi av för att se, när loket vändes på vändskivan och växlade om till andra ändan av tåget. Det var glädjande mycket folk med och det gjorde inget att det blev lite trångt med tanke på alla sköna slantar som ramlade in till föreningen.


Ännu mer slantar ramlade det in när jag besökte deras lilla butik, när vi kom tillbaka. Där fann jag en kommunikationstabell från 1950. En riktig guldgruva där nästan hela det gamla västgötska smalspårsnätet är med. Där har jag att sitta och planera fantasiresor i.


Vi avslutade nu besöket i Mariefred med ett besök på pizzerian mitt emot stationen och där var jag ståndaktig och tog sallad, utan dressing. Det var mysigt att sitta vid ett utebord och äta med ansiktet vänt mot järnvägsstationen där små tåg då och då tuffade fram och åter.


Hemma i stan dök snart Anna upp hemma hos Carina. Hon hade inte fått plats i bilen och tog förlusten av ångtåg med lite väl stor fattning. Vi satt nu och umgicks resten av eftermiddagen med prat, paj och kaffe och hade det trevligt. När vi sedan for hem stannade vi till vid Älvsjö och köpte oss ännu en sallad. Stans bästa så idag har jag varit riktig nyttig.

No comments: