Wednesday, August 10, 2016

Chillipeppar

Det är alltid lika skönt att vakna ute i stugan men redan vid frukost kändes det som att det här skulle bli en kort dag. Det blir så när man vet att man inte skall stanna till dan därpå utan har en tid att passa fram på eftermiddagen. Även om denna tid ligger 8-10 timmar framåt.

Nu gick det rätt bra idag ändå. Jag hade planerat att röja och städa i det väggskåp som hänger inne i storstugan och det gjorde jag också. Det tog en kvart. Resten av dagen ägnade jag åt att lyssna färdigt på den deckare av Arnaldur Indridason, som vi började på, när vi for upp till Norrland.

Jag har läst de flesta av hans deckare. Han gör sina hjältar till levande personer, som man har lätt att ta till sig och bli vän med. I denna bok - Den stora matchen - som utspelar sig samtidigt som Bobby Ficher och Boris Spaskij möts i schack-VM 1972, är Marion Brett huvudperson men i sista kapitlets sista rader smyger sig nästa huvudperson in - Erlendur Sveinsson!

Vid halv fyra var jag klar med bok och städning och då for jag hem. Jag hade med mig några frukter från den planta med Chillipeppar, vi fick av kusin J och Y när de var här. De ser små och farliga ut och jag vågade inte vidröra dem med fingrarna, när jag lagade till min köttfärssoppa. Det var nog tur för de brände till lite när jag slarvade och kom nära dem.

Men min soppa blev jättegod, mustig och samtidigt mager så vi lät oss väl smaka. Och nu sitter vi och tittar ifatt gamla program, som vi missat, på SVT-play.

No comments: