Friday, June 27, 2014

Att känna sig riktigt pinsam

Det kanske kan vara nyttigt, att någon gång stiga ner från den höga piedestal av klokhet och förfining där jag vanligtvis vistas, till den värld av dumhet och klantighet där alla andra håller till. Detta fick jag uppleva idag, med förkrossande brutalitet, när jag for iväg till Överby för att byta ut gårdagens SIM-kort mot ett ännu mindre. Ett som skulle passa min miniPad. Jag framförde mitt ärende till den tåliga expediten, som förklarade att det visst var rätt storlek. Varefter hon med ett raskt handgrepp, på mindre än fem sekunder, hade lagt SIM-kortet tillrätta i den lilla ramen och fört in det i minipaden med ett elegant klick.

Jag kände mig fullkomligt dum och stammade något om att bete sig som gaggig pensionär, men expediten tröstade mig med att hon hade gjort detta hundratals gånger medan jag aldrig gjort det. Må så vara men det kändes dumt i alla fall. 

Efter denna pinsamma inledning på dagen for jag in mot stan igen och slog mig ner i Västgötarummet på Stadsbiblioteket. Jag sökte efter lite fakta om gamla västgötska stenbroar och det fann jag. Dessa sidor fotograferade jag tills plötsligt en bibliotekarie kom och började prata om upphovsrätt och att jag inte utan vidare fick lägga ut sådana här uppgifter på min Facebook-grupp. Det kanske hon har rätt i men jag har inte så hemskt dåligt samvete vad gäller detta för jag tror att jag då och då hänvisar till källan när jag berättar om gamla broar och kyrkor och annat roligt som jag är med i på Facebook.


Hur som helst så for jag nu hem och stekte mina sista paltar. Släktforskade, sov, tog en promenad, fick se en bild från ett "Afternoon tea" som Anna varit på, blev avundsjuk, traskade iväg till affären för att köpa lite godis och kom hem med en baguette, en bit getost och några päron. Väl så gott som Afternoon tea och så slipper jag ju det där blaskiga teet. Och nu skall jag sova och ladda för en orgie i ångloksresor i morgon. Och vänta in rapport om att lilltösen tagit mark på Landvetter ordentligt...

No comments: