Sunday, June 01, 2014

X-men: Days Of Future Past

Lördag

Idag skulle det så äntligen bli av med mina klädinköp. Något jag varit mentalt förberedd på  länge och nära nog sett fram mot. Efter ett segt uppvaknande kom vi också iväg, tog bussen ner mot stan och styrde våra steg mot Nordstrom Rack. En outlet där märkeskläderna hänger på rad till mycket låga priser. För att det skall fungera måste man dock vara onormalt liten eller onormalt stor. Alla normala  storlekar har nämligen redan gått.  

Heather är inte så stor och hade massor att välja och vraka mellan, medan jag gick till min favoritbutik, Macy's. Där fick jag genast hjälp av en kunnig och intresserad säljare som verkade vilja göra allt som stod i hennes makt för att jag skulle bli nöjd. Ett tag trodde jag nästan att hon verkligen var personligt engagerad i mina inköp men väcktes ur den villfarelsen när hon försökte få mig att köpa ytterligare en kostym.


Nu lämnade jag ändå inte butiken lottlös. En kavaj, två skjortor, ett par jeans och ett par chinos blev dagens skörd. Även Anders hade köpt ett par jeans och Heatjer, borta i sin affär, ett par snygga byxor och något mer, jag minns inte vad. Vi var nu hungriga och gick till en vietnamesisk restaurang på en sidogatan där jag tog en hamburgare medan ungdomarna valde ett slags råa dumplings. Rullar av sallad, kött, inlagda morötter och rättikor, allt inlindat i rispapper. De var goda. Jag skall försöks göra sådana någon gång.


Efter maten gick vi direkt till den biograf där vi skulle se en mattiné av en ny X-manfilm. Det var en bedrövlig smörja. I två timmar stod folk och sköt på varann kastade bilar och robotar på varann, slog sönder allt i sin omgivning och eldade upp resten. Publiken var tydligen med på noterna för de applåderade t.o.m. spontant i vissa scener. Vart är vi på väg???

Ny kavaj, ny skjorta och nya chinos

Jag var i alla ändelser på väg hem efter filmen medan ungdomarna skulle ut och ta en drink och/eller  öl. Jag hade nog fått följa med men avstod gärna och for hem med allas klädpåsar, allom till behag. Här packade jag upp mina kläder, svidade om gick till min matbutik och köpte kvällsmat. Sedan satte jag mig att skriva om gårdagens besök på Atelier Crenn.

Ny kavaj, skjorta och chinos

Det var ett ganska mödosamt pyssel. Den som till äventyrs läser texten tycker kanske inte den är så mycket att orda om, men den har tagit hela i kvällen i anspråk. Jag ville ju gärna berätta vad det var vi fick, men detta syns knappt på bilderna och absolut inte i menyn. Så jag har suttit och rannsakat minnet om vad det var servitörerna berättade samt kollat beskrivningar på nätet.

Ny kavaj, jeans och skjorta

Så småningom blev dock texten klar och nu är även denna det. Ungdomarna kom hem vid sjutiden och skulle bara ta en kort powernap innan de gick ut på dans. De försov sig grundligt, vaknade alldeles nyss (01:12) och gav sig ändå iväg. De hade tydligen biljett. 

No comments: