Thursday, June 26, 2014

Överlåtelse

Idag tog jag ännu ett steg närmare flyttning när jag skrev kontrakt med köparna och fick handpenning på lägenheten. Visserligen har de gjort ett väldigt seriöst intryck, men det är ändå gått att ha namn på papper när det gäller affärer. Det enda som skulle kunna strula nu är att de inte får sålt sin lägenhet, men vi bedömer chanserna som goda. De har mäklare och en sådan har ju möjlighet att fixa kunder på ett annat sätt än en enkel privatperson. Dessutom är nog deras lägenhet av en annan standard än min och bör inte vara svårsåld.

Ut ur Mälaren dunkla och strida bölja sig reser
- Stadshuset i morgonsol
I övrigt började dagen nästan mitt i natten. Halv fem i morse gick jag upp och gjorde mig i ordning. Lite mödosamt med tanke på de sena vanor ett pensionärs- och semesterliv brukar medföra. Inte sedan den dystra tid då jag varje måndagsmorgon lämnade storstaden för att fara ner till skolan och undervisa små barn har jag rest så tidigt.

Remmene passeras på tre sekunder - högst

 Men vädret var vackert och tåget gick direkt till Göteborg, utan ett enda stopp så resan blev behaglig och vid halv elva steg jag in i lägenheten. Efter uppackning och lunch (Stekt palt) tog jag bussen till Telia i Överby för att byta ut det SIM-kort till iPaden, jag fick igår och som var för stort. Det var avsett för mobil. Döm om min besvikelse när jag kom hem en dryg timme senare och även det nya var för stort, inte mycket men fullt tillräckligt för att inte passa. Det får bli en ny tur till Telia i morgon.

Och i Göteborg vinkade jag hejdå till Skansen Lejonet

I övrigt har jag ägnat dagen åt att släktforska lite åt ett av mina favoritbarn, en kompis till Paula, som heter Emma och som skall ha barn - arma människa. De har ju redan en stor otäck hund. Brrr. Alltnog, i midsomras talade vi om namn på ungen och släktnamn kom på tal. Det visade sig att den blivande modern inte kunde ett enda namn bortom mormor och farfar. Detta ser jag som en utmaning och i väntan på att klockan skulle slå kontraktsskrivning var det en utmärkt syssla.

Detta är ju bara så gott...
Efter kontraktsskrivningen firade jag med mat! Färskpotatis, sill med tillbehör och därtill en Gammeldansk och en Carlsberg. Det ska va gött å leva!

No comments: