Wednesday, June 18, 2014

Städdag

Igår gjorde Anna sin sista dag på sitt gamla jobb och idag var hon tillbaka på samma jobb för att ta emot lite presenter, som kollegerna inte kom sig för att lämna igår. Hon fick en Thai-massage och presentkort på böcker och det var ju bra även om det där med massage låter brutalt.

Förberedelse för fiskafänge
Hur som helst for vi nu och hämtade två grabbar grus ty idag skulle Anna förbarma sig över dom och underhålla dom i stugan medan jag städade och plockade inför midsommar. Det gjorde hon så gärna och det gjorde jag gärna, dvs. städade i stället för att passa småungar.

 I städtagen
Vi ser midsommaren an med stor tillförsikt och redan för en dryg vecka sedan var det en av gästerna som skapade ett Facebook-evenemang av festen, där vi kunnat pratat oss fram till vad var och en skall göra mm. Det har också framkommit att vädret kan vara lite tveksamt så vi får bereda oss på att eventuellt stanna inomhus. Det går ju bra med den fina veranda vi har i år.

Midsommarfint
Dock fick den städas och jag tog ut allt, kuddar, dynor, mattor, filtar och skakade och vädrade varefter jag sopade rent där inne. Jag torkade också av fönsterbrädor och såg över pyntet innan jag placerade in alla saker och ägnade mig åt att beundra mitt verk. Det gjorde jag i en vilstol, placerad i skuggan under ett stort träd.

Utanpå ser det ut som vanligt
Till slut kom Anna och barn upp igen och vi for hem med dem. Det var lite synd om den minste som på ett handgripligt sätt fått lära sig varför gräset Vass heter just så. Fyra plåster fick vi sätta på den lille stackarna innan vi for hem med honom.

Till lunch grillade vi hamburgare och jag
offrade mig och tog den sista
Kvällen avrundades nu med ett hastigt besök på IKEA för att köpa dörrmatta till verandan, ett besök på Älvsjö pizzeria för en god sallad (den bästa i stan på den nivån) samt visit hemma hos Paula och Jimmy för att hämta vovven. De har varit hos hundpsykolog idag för att försöka komma tillrätta med hennes aggressivitet mot andra hundar. De hade fått flera nyttiga tips och när hon var med oss på vår sedvanliga kvällspromenad gick hon så fint som aldrig förr.


No comments: