Saturday, June 14, 2014

Skolavslutning - igen

Fredag

Idag har jag firat min absolut sista och absolut mest avslappade skolavslutning. Min gamla åttor gick ur nian och jag hade sagt att jag skulle komma och vara med. Jag har ju inte varit i skolan, knappt ens i Lilla Edet, sen jag pensionerade mig och jag var lite orolig att det kanske skulle bli ett himla ståhej kring min person. Därav vart intet. Jag bemöttes med en vänlig och uppriktig glädje, inte bara av min gamla klass utan av alla niorna. Även om många var lite blyga så verkade de som tordes, uppriktigt glada över att jag kom och jag förstod att många gärna ville bli sedda, så det försökte jag göra.




Jag var i skolan redan halv åtta för att kunna vara med om sjuorna och åttornas avslut också. Åttorna har jag ju inte haft mer än ett år men även dessa visade uppskattning och några kom till och med fram och ville ha sommarkram, jag som egentligen inte gillar sånt.




Kl elva var det dags för niorna och vi var sammanlagt fem lärare på plats för så många mentorer har de haft under sina tre år. Efter ett kort möte i klassrummet gick vi ner och samlades på skolgården för att sedan gemensamt avtåga till matsalen där det bjöds jordgubbsbakelse och kaffe/dricka. Rektor höll tal och betyg delades ut och nu kunde jag lugnt åse den ceremonin utan att förvänta mig några missnöjda blickar från elever med låga betyg.

Eftermiddagen ägnades vila i hemmet och sedan var det traditionell avslutningsfest på Gustavsberg i Uddevalla där jag åt gott och tog massor av kort. Helt i vanlig ordning. Jag stack ett par timmar innan det var slut för att komma hem i tid och för att lägga ut bilderna på elevernas facebooksida och nu när klockan passerat midnatt och eleverna är på väg hem i buss så börjar de första Gilla-kommentarerna droppa in. Och nu skall jag sova så jag orkar köra hem till stan i morgon. 

No comments: