Sunday, December 14, 2014

Biltur i Gamla Stan

Idag tog julstöket lite mer rejäl fart. Det började med att Nils la ut bilder på Facebook från sitt pepparkaksbak, tillsammans med en väldigt fin text. Jag vart så inspirerad att jag statt upp och bakade ut den deg vi hade kvar. Det blev inte så många eftersom de även räckte till tre småhus åt grabbarna Grus, Annas present till dem.

Under tiden som jag bakade ställde Anna upp alla de tomtar, som brukar komma upp, samtidigt som hon räknade dem. Tillsammans med luciafigurer vart det c:a 180 styck! De hör till allihop.


Så fort detta var klart drog vi in till stan där vi träffade Robert o Caroline på en designjulmarknad, där släkt till Robert ställde ut. Jag tyckte riktigt synd om alla designers som jobbat och kämpat och ställt ut örhängen, halsband, ljussläckare, halsdukar, mössor, ljusstakar plus tusen andra saker, som jag , och de flesta med mig, inte vill ha. Det enda som går på julmarknader är egentligen ätbara saker. Så även här ty jag köpte en flaska exklusiv olivolja och Anna köpte en kryddblandning.


När vi var klara här for vi hem till RobCar på en liten improviserad bjudning på korv med bröd, ost och kex samt en innovatio0n, en kombination av lussekatt och semla som jag döpte till lussemla. Den var både god och näringsrik.


Vi blev kvar i några timmar och for sedan hemåt, via Gamla Stan. Vi hade nämligen efter ett par års dröjsmål åter producerat rullrån och struvor till vår vän Täppas, som så livligt uppskattar denna enkla gåva. Han bor mitt i Gamla Stan och jag körde ända fram. Det var kul att köra i de små smala gränderna. Jag trodde det var förbjudet, men ingalunda. Så dags på kvällen var det heller inga störande fotgängare i vägen.


Täppas blev mycket lycklig över gåvan och frågade flera gånger efter Anna, men hon satt kvar i bilen och var lite för blyg för att komma upp. Hon fick dock ett väldigt fint tack i ett mail strax efteråt.


På hemvägen for vi genom stan för att se på alla vackra belysningar som hängts upp nu till jul. Vi stannade för att ta kort, men de gör sig inte lika bra på bild som i verkligheten.

Anna kollar in julkrubban hos Robert o Carolin
Väl hemma fortsatte stöket. Anna grejade med gardiner och jag förberedde julkorten genom att skriva adresser på kuvert. 28 styck blir det i år och om några dagar ska de postas.

3 comments:

Eva said...

Har inte bakat min deg och inte heller smakat. Är det gamla farmor Annas deg? Började tvivla då du gjort hus av den, går det? Men men man kanske bara gör bitarna lite tjockare.

Alf said...

Vi testade med hus, de är väldigt små,och jag kavlade dem inte så tunna. Men det är allt Annas deg.

Eva said...

Ser fram mot mitt bak, då jag vet att degen är bra. Härligt. Du är bra rar.