Sunday, December 21, 2014

Skitnöd

Idag har jag varit osedvanligt flitig. Dock inleddes dagen på bästa tänkbara sätt med ett par timmar julefrid nere i köket, medan resten av huset sov. Under denna tid hann jag bl.a. beställa fyra årsböcker från piratensällskapet, som finns kvar i lager, och som jag inte har.


Så småningom vaknade alla och det blev frukost varefter jag lade in alla frukterna till fruktkakan i sin konjaks-whisky-körsbärsmarinad. Och direkt efter det gav jag mig ner i källaren för att hämta upp gårdagens risskörd ur badkaret och började klä fjolårets träbock med granris. Jag stod ute utan vantar och fick då och då gå in och värma fingrarna, men bocken blev klar och snygg vart den också.


En nyhet i år, och som jag blivit inspirerad till av en bild på Lantbrukargruppen i Facebook, var att vira in bocken i en liten ljusslinga. Bocken är liten och vi hade köpt en sexmetersslinga, som vi trodde skulle räcka gott, men det gjorde den inte så vi klädda bara en sida och ställde sedan bocken så att den sidan syntes bäst.


Vi hade ett riktigt vackert vinterväder idag också så jag stack ut och fotade torget från en annan vinkel och la ut bilden på Murjeksgruppen, där den genast möttes av stort gillande. Folk måtte sitta klistrade vid sina datorer...


I skymningen for vi ner till Vuollerim för att hälsa på Runes fru Eivor, som förvisats till ett äldreboende där. Hon skulle kunna bo hemma med hjälp från kommunen, men mannen vill inte släppa in en massa främlingar i husaet och verkar trivas allsdeles utmärkt med singelliv på gamla dar. Ett tragiskt fall. När vi kom hem tog jag ut de fyra första islyktorna ur sina hinkar och i är tände vi dem med gravljus. Mest för att de brinner så länge.


Hemkommen satte jag igång med att baka fruktkaka. När vi kört bil upp har jag alltid gjort den i stan och tagit med färdig, men nu när vi åkte tåg var det enklare att ta med de viktigaste ingredienserna. Jag räknade ut att det är fyrtionde julen jag gör denna kaka och den blir lika god varje gång. Jag tror inte jag hoppat över något enda år.


Sist ikväll tog vi en hundpromenad med Kicki och deras finnspets där jag ett tag trodde att jag såg ett svagt norsken. Vi enades dock om att det nog var tunna moln. Promenaden avslutades med kaffe och fikabröd hemma hos Kickis och sedan såg vi Julstök med Lasse Cronér i ettan.

Skitnöden då? Jo, när Anna skulle duscha upptäckte hon att vattnet inte rann ut utan samlades på golvet. Anders körde med kaustiksoda och det blev inte bättre. Tvärtom upptäckte vi att vattnet från dass rann ut genom golvbrunnen i pannrummet. Ett snabbt telefonsamtal till jourhavande resulterade i att de kommer i morgon och spolar rent rören. Troligen är det tätt utanför tomtgränsen trodde de, men vi bör hur som helst avstå från tyngre behov i natt.

No comments: