Sunday, December 07, 2014

Julmarknad i Nynäshamn

Dagens begivenhet var julmarknad i Nynäshamn. Från början hade jag tänkt nyttja det ånglokståg som körde, men då hade vi bara kunnat vara där i tre timmar och dessutom kör de med vanliga vagnar utan plattform i ändarna och det är de vagnarna som är roligast att åka. Sokm timngen utvecklades visade det sig att vi valde rätt som tog bil.


Vi for iväg till Robert o Carolin och åkte sedan i deras bil. Det är motorväg hela vägen ner till Nynäshamn, så resan gick fort. Vi strosade runt nere i hamnen där julmarknaden hölls och vi handlade lite småsaker som godisstrutar, senapsburkar och mjukt tunnbröd. Jag letade efter en mössa utan att finna någon ty det var svinkallt på ett rått sätt där nere vid vattnet trots att det nog var plusgrader.


Nästa resmål var Dollar$tore men innan dess ville vi fika och det blev dagens höjdpunkt. Vi fann ett café som hette Radiokakan och som skyltade med att de var nostalgiska. Det stämde verkligen. Caféet låg i en källare och var pyntat med attiraljer från min barndom. De hade också ett museum, som vi inte tog idag, samt hyllor med nostalgia, som var till salu.


Däremot fikade vi. Varma smörgåsar och kaffe samt, som en slags dessert - en radiokaka. Den var dock lite väl fet, till och med för mig, och vi pinade i oss den, mer än njöt. Efter kaffet besökte vi en konstaffär i samma byggnad och där köpte jag ett block akvarellpapper av mindre storlek.


Sist for vi nu till Dollar$tore där jag köpte smaksättare till mineralvatten samt en ljusslinga som vi skall ha till vår granrisbock i jul. Jag har sett en bild av detta som en annan pysslare gjort och det verkar trevligt.


Nöjd och belåtna for vi nu hem och där ställde jag mig att göra struvor. VI skall ge rullrån och struvor i julklappar till några som gjort sig förtjänta av det och jag gjorde i ganska rask takt jämt 50 struvor. Det här är gåvor som brukar bli uppskattade.

No comments: