Monday, December 22, 2014

Skitbra!

Idag har vi inte varit riktigt lika flitiga. Det mesta verkar vara klart inför julen och vi tar det lugnt, var och en i sitt soffhörn. Jag inledde dagen med att gå igenom Bokbörsen efter gamla årsskrifter från Piratensällskapet och fann hela tretton sådana i ett antikvariat i Simrishamn. Dessa beställde jag där jag satt i min ensamhet i morse och njöt av friden, som vanligt. Jag har - hittills - förskonat Anna från denna nyhet...


Lite senare gick jag ut och letade upp ett nytt vackert motiv från Murjek och gruppmedlemmar land och rike kring klickade Gilla så det stod härliga till. Jag har också gjort i ordning ytterligare fyra islyktor, som jag ställde upp så att det ju står fyra styck på var sida om infarten. De är snygga mot den vita snön.


Mitt på dagen kom så förlösaren; Mannen med spolbilen, som blåste rent avloppsrören i ett nafs. Det firades med en extra lång sittning. Svåger Anders brukar hävda, att man inte skall springa på dass i onödan. Man skall spara sig så att det som skall ut faller ut av sin egen tyngd utan att man spränger blodkärl i huvudet av ansträngning. Så kändes det idag...

Ikväll tittade jag på TV för en gångs skull. Dels historieätarna och sedan uppföljningsprogrammet om de amerikaner som deltog i tävlingen Allt för Sverige tidigare. Det var ett mycket bra program tyckte jag.

Här låg en gång ett av byns kaféer. Nu är huset tomt
och Hembygdsföreningen ställer dit ljusstaken

Sist gick Anna och jag en sista kissrunda genom byn med vovven. Det är något så ofattbart tyst här uppe i norr. En ren njutning. En liten kick uppåt för självkänslan fick jag när min matteelev idag kontaktade mig med vädjan om hjälp med differentialekvationer. Jag mindes dem som knöliga och trista, men det visade sig att jag kunde lösa samtliga de uppgifter hon skickade så i morgon skall vi försöka hinna med en genomgång vid Skype.

No comments: