Saturday, June 27, 2015

Kommer sommarn nu?

Vi vaknade vid halv åtta och jag smög upp, kokade kaffe och letade upp de två croissanter jag hade köpt igår som en liten överraskning på kaffebrickan. 


Den slog väl ut och med friskt mod beredde vi oss för frukost ute på verandan. Medan Anna sedan diskade gårdagens och dagens disk lyssnade vi på Lisa Syrén och därefter melodikrysset. Som vanligt, när jag ids lösa det, gör jag det på vitt papper. Oftast går det bra men idag var det två nycklar jag missade. Dels av okunnighet, dels av oförstånd.


När krysset var klart gav vi oss iväg på dagens utflykt. Öppet hus på den bondgård där vi brukar köpa kravmärkt eko-kött i gårdsbutiken. Där var väldigt mycket folk och det gläder mig att denna verksamhet tycks uppskattas av så många. 


Det gjorde att vi enkelt stod i kö till korvspetten och sedan i kö till köttdisken. Vi köpte tre olika sorters lokalproducerad korv och en låda grillkött av gris. 


Vi for direkt hem med detta och sedan ut mot stugan igen. Vi hade talat om att fara in till stan och handla i en utförsäljning av olja och vinäger. Dock hade nu vädret börjat arta sig så att det nästan liknar sommar. Solen värmde, himlen var blå med färre och färre ulliga moln så vi struntade i utförsäljningen och tillbringade resten av dagen i stugan. Vi slog oss ner i solstolarna och lyssnade på sommar med Mona Malm. 


Hon talade bl.a. om sin roll i den gamla serien Tre Kärlekar. Vi beslöt oss för att titta på ett par avsnitt. Först lagade vi dock till middag, som idag blev simpla hamburgare. I morgon blir det kött från Huså gård! Efter det bänkade vi oss framför iPaden, kopplade ihop den med Annas mobil, som har ett gammalt abonnemang med obegränsad surf. Vi såg två avsnitt och vill gärna se fler, men kvällen var så vacker att vi satte oss att njuta av kvällsfriden.

Nu har Paula varit här och lämnat vovven, som genast ville gå och lägga sig i sin säng medan vi sitter och lyssnar på ett sommarprogram av en kvinnlig korrespondent, som är verksam i Afghanistan. Än en gång förundras jag över hur just vi kan ha det så fantastiskt bra.

No comments: