Saturday, June 20, 2015

Myrslåtter

Myrslåtter kallades det fordomdags då man tog tillvara det värdefulla starrhöet för att ha som vinterfoder till djuren. För oss har det idag handlat om att slå myrorna. Efter en lång natts behaglig sömn vaknade vi och steg upp strax efter elva. Vi åt frukost och Anna förundrades över att jag, som vanligtvis är en sansad människa, hade blivit så sänkt av dessa myror. 

Typisk midsommardagsfrukost

Men för mig handlade det inte bara om att i och för sig ofarliga småkryp kommit in i stugan. Det var ett personligt angrepp på min skapelse och en djup kränkning av min integritet. Med detta i sinnet for vi direkt efter frukost till ICA-Maxi och fann där både myrbekämpning och musfällor. Mot myrorna fick vi två små gröna plastdosor, som skall öppnas på några ställen så att ohyran lockas av den söta honung, som finns därinne. De skall ta med sig av denna hem till boet och till sin drottning, lyckligt ovetande om att  med honungen följer ett dödligt gift, som kommer att ödelägga hela stammen. 

Vi placerade ut dosorna på två ställen där vi sett särskilt gott om myror. För säkerhets skulle strödde vi också ut kanelpulver och ganska snart märkte vi en minskning av odjuren. De hade kryllat när vi lyfte undan dynorna i soffan, men efter ett par timmar såg vi bara enstaka och nu ikväll tror vi att vi nog håller på att avgå med segern. De flest av de vi ser flockas ivrigt vid de gröna dosorna och bara en och annan vandrar omkring för sig själv.

Här ses skillnaden mellan tvättad och otvättad takplast. 

Vi drog upp ström idag igen för att dammsuga upp det skräp, de små liven dragit fram och även dem, själva. När vi nu ändå hade ström upp så kom vi på att vi skulle försöka göra plasttaket rent från barr och smuts som samlats sedan förra sommaren. Jag konstruerade en enkel skrapa formad som dalarna i taket och skrapade undan så mycket skräp som möjligt. Därefter drog jag med högtryckssprutan upp på taket och började spola. 

Det gick bättre än i fjol, nu när det värsta redan var borta och när jag spolade nära märkte jag att plasttaket plötsligt tittade fram i sin ursprungliga elegans. Jag sträckte mig så långt ut över taket jag kunde för att få det rent och när armarna inte räckte till la jag ut en dyna över plasten, la mig själv på densamma och spolade det sista.


Det hade nu hunnit bli sen eftermiddag och vädret var så soligt och fint att vi dukade till middag ute på bryggan och där avnjöt vi goda rester från gårdagen i vacker kvällssol och med en koltrast som sjöng vackert vid vårt bord. Efter det drog vi oss in under tak och nu sitter vi och lyssnar till åttondelsfinal mellan Sverige-Tyskland. Det verkar ganska kört för de våra fast det bara gått tio minuter.

No comments: