Sunday, June 21, 2015

Myrfritt?

Vi sov alltså i stugan i natt och redan igår kväll kunde vi ana att vi vunnit över myrorna. Detta bekräftades ytterligare i morse då det bara fanns enstaka förvirrade exemplar kvar. Vi unnade oss nu en lång morgon med kaffe på sängen för att fira namnsdagen. 

Sedan gled vi upp fram mot elvatiden och började storstäda på verandan. Tog ut mattan, dammsög, skurade golvet och sedan - Tillbaka ned alla dynor och kuddar och dukar. Detta var klart samtidigt som solen bröt igenom de gråtunga molnen och hela verandan blev så förunderligt ljus och fin, precis som jag drömt om. 


Vi firade segern med en enkel
sillunch och satt sedan och lyssnade på dagens sommarvärd, David Batra. Det vackra vädret fortsatte helt oväntat och i stället för att gå runt sjön låg vi och solade resp. vilade i våra solstolar. 

Fram på eftermiddagen ringde svärmor och betättade att hennes svägerska, E, avlidit idag och både Anna och jag kände det som en lättnad för henne. Alltsedan hon fick en mindre stroke för sex år sedan har hon suttit förvisad på vårdhem och känt sig undanskuffad. Eftersom detta är en offentlig blogg där i princip vem som helst kan läsa skall jag inte fördjupa mig mer i ämnet. 


Anna kom på den ljusa idén att P o J skulle komma hit med vovven ikväll och jag sova över här medan hon for med dem tillbaka till stan. Så nu sitter jag i favorithörnet med ett enda ljus tänt och ser skymningen sänka sig i skogen utanför vår vackra veranda. Tänk att man kan ha det så bra som jag...

No comments: