Friday, June 12, 2015

På Kungsleden igen

När jag kom tillbaka till Abisko i fjol efter två dagars vandring med B-E trodde jag aldrig att jag skulle återvända dit igen. Men se det gjorde jag. Idag traskade Bibbi och jag ner till meditationsplatsen vid marmorbrottet drygt två kilometer söderut. 



Sedan vi mediterat helt hastigt gick vi norrut igen. På hemvägen fortsatte vi sedan norrut, på andra sidan vägen och där fick jag för första gången se den riktigt djupa kanjon, som Abiskojokk bildar. 


Jag såg även tydliga rester av det kraftverk som byggdes här för att försörja tunnelbyggarna med ström mellan 1900-1902. Man skydde inga medel för att få klart järnvägen. 

Långt där nere ser nan grunden till det som var kraftverk vid järnvägsbygget 1900-1992

Innan fjällvandringen hade vi inlett dagen lugnt och stilla och intog förstärkt frukost först vid elvatiden. Nära nog en riktig hotellfukost med bröd och ägg och sill mm. 

Så här kan en geocache-gömma också se ut. 

Vi var också inne helt kort vid naturumet där jag fann en enkel och lagom stor geocache för att lägga undan en ganska stor Travelbgg, som jag haft ett tag. Dess amerikanske ägare har accepterat detta och förklarat sig mycket nöjd med stt hans Nalle kommit så här högt norrut. 


Tillbaka i Björkliden intog vi nu viloläge tills det blev dags för middag. Sedan nytt viloläge och vid niotiden, trots blåst och kyla, grillning. 


Falukorv och äpple och marsch-mallow glödgades i lågorna och vi fick oss ett rejält skrivmål innan vi trötta och mätta och belåtna drog oss till sängs. Redan före mdnatt, för att inte bli för sena i morgon.

2 comments:

Anonymous said...

Ja, just det, meditera har jag för mig att du var bra på. Jag såg åtminstone ett par exempel nere i Skåne i höstas, där vid Dag Hammarskjölds stenar...
/sysM

Alf said...

Det är märkligt hur fascinerad jag måtte vara av Dag H ty även denna meditationsplats är tillägnad hans minne