Monday, June 22, 2015

Trädgårdsdags

Det var härligt att sitta uppe och se sommarnatten lägga sig lite lätt över skogen igår kväll och vi sov gott, både vovven och jag. Hon hade gått och lagt sig i sin säng redan vid niotiden och inte förrän vid halv fyra hoppade hon upp och la sig vid fotändan i min säng. Senare drog hon sig uppåt och vi började föra en ojämn kamp om utrymmet. Osäkert vem som vann.


Vid åtta stapplade jag upp och hunden följde med. Hon ångrade sig dock genast och gick tillbaka och sov ett par timmar till. Jag inledde min frukost med att mala bönor till kaffet eftersom snabbkaffet tagit slut. Det både luktar och smakar gott.


Jag hade först tänkt röja i förrådet men även odlingarna behöver ses över och det är nog mer brådskande så jag började med att kupa potatisen. Den odlar vi i en säng som har lite lite jord, så jag kupade den genom att strö ut en hög jord runt varje planta. Få se om det fungerar.


Nästa odlingsåtgärd var kryddlådan. Jorden har sjunkit ihop och behöver fyllas på. Jag hade en oöppnad säck jord kvar och började nu med att plocka upp alla plantor i lådan. Oreganon ställde jag åt sidan och glömde ty den växer sig himla stor och vi använder den inte. Nu återplanterade jag Persilja, gräslök, timjan, en salladsplanta och något som jag tror är lavendel. Plus tre runda fina stenar som vi hämtad på olika ställen i landet; Kajtum, Kåseberga, Kinnekulle.  


Sist, men inte minst kastade jag mig över den rabatt som vi hade så stora planer för i början. Jag bar dit flera baljor fin matjord från gamla stugan i Nacka, när vi var nya här. Där har vi satt Hosta och Vintergröna samt Myskmadra och Revsuga som vi "hittat" i en kryddgård i Skänninge. Men, med åren har det hela utvecklats till en grönskande oas med gräs och rödklöver och - här och var - enstaka av de odlade arterna.


Igår kom vi på att vi skulle gräva upp eländet och plantera en rhododendron där. Den skulle trivas utmärkt i denna sura skogsjord. Jag har dock oroats över att hela "rabatten" skulle var genomvävd av grova rötter, men det var ingen större fara. Jag lyckades faktiskt spadvända alltihop, med viss möda, men då hade jag också frilagt några av de odlade arterna och planterat dem i ett litet reservat bredvid.


Nu var jag trött och vilade en stund varefter jag förbarmade mig över den stackars vovven. Vi gick ut i skogen och kastade pinnar och hon var lika sprittande glad som vanligt. Efter en kvarts lek (som jag kan stå ut med) gick vi tillbaka med lilla vovven i ett flåsande släptåg. Hon är alldeles slut och travar direkt till dammen, lägger sig i densamma och dricker det kalla vattnet liggande.


Nu var det lite för lite tid kvar av dagen för att börja röja förrådet så jag lagade middag, satte mig att lyssna på dagens Sommar. Sedan var det bara att fara hem och vänta in Anna, som kom vid sextiden. Vi åt middag och sedan for vi hem till Paula och gratulerade på namnsdagen. Och nu sitter jag och ser ännu ett avsnitt av en komedi i kyrkomiljö med Johan Glans och Anders Jansson.

No comments: