Saturday, June 13, 2015

Mot söder igen

Det är inte klokt så fort tre dagar går. I morse var det redan dags att packa ihop sina saker och vika samman sängkläder. Efter sedvanlig frukost av hotellstandard for vi iväg mot Kiruna.

Vi skulle egentligen lämna tillbaka bilen 13.30 men planet skulle inte gå förrän kl 18 så jag ringde flera gånger för att höra om det var ok att vänta med inlämning och till slut var det OK.

Vi började nu göra Kiruna med att besöka Wennbergs hemslöjd där det provades och tittades och där man till slut bestämde sig för ett vackert textiltryck.

Efter detta fortsatte vi att leta efter ett matställe och fann till slut en restaurang, som väl i och för sig hade god mat, men som egentligen var rätt sunkig. Dessutom glömde de min beställning så vi fick vänta innan vi var klara.

Vi for nu åter ner mot Jukkasjärvi eftersom Heather absolut ville komma i närkontakt med en levande ren. När vi kom dit och såg den fina kåtan där vi åt middag första dagen så ångrade vi att vi inte ätit här idag också. Nu tog jag i alla fall en kaffe med muffins medan Anders och Heather gick in på Samemuseet, där de till slut fick komma fram och klappa en livs levande ren. Det klassades genast som en av resans höjdpunkter.

Långt om länge var ungdomarna färdiga på museet och det gladde mig att de unnat sig ordentligt med tid där. Vi for nu raka vägen och tankade och sedan till flygplatsen där vi snabbt och lätt checkade in och sedan stod det inte på förrän vi var i väg på min åttonde flygning detta år. Det var inte fullsatt så jag kunde unna mig att välja fönsterplats.

På Arlanda mötte Anders med bil och vi for hem och installerade oss. Anders for fram direkt för att träffa ett par arbetskompisar, som slumpat sig att vara i stan just nu. Heather åt kvällskaffe med oss och la sig sedan ty hon var bra trött. Själv for jag fram och hämtade gossen efter ett par timmar för att han skulle slippa knö med fulla stockholmare på t-banan en lördagkväll.

Idag har vår prins gift sig och det har varit fullt pådrag i TV Hela dagen,. Vi har ju rest så vi har inte hunnit följa evenemanget. Jag hade nog inte varit så noga annars heller, men alldeles extra motvilja känner jag idag när tankarna mest cirkulerar kring det hemska mordet på en ung flicka i Lidköpingstrakten.