Tuesday, September 29, 2015

En vacker höstdag

Hösten visar sig från sin allra vackraste sida dessa dagar. Solen skiner från en klarblå himmel och lövträden börjar skifta i gult så det hela ser riktigt svenskt ut. Och denna vackra dag har jag då och då tänkt tillbaka på att det nu är precis 7 år sedan vår mor dog. Jag tände en lykta på balkongen igår kväll till minne av mor och den har lyst hela natten och hela dagen.


Jag letade också upp en bild som jag var förutseende nog att ta en morgon någon gång under det sista året. Jag brukade åka till Nossebro på tisdag em och resa tillbaka onsdag morgon. Bussen gick tidigt och varje gång sa jag till henne att inte springa upp mitt i natten för att fixa min frukost och varje gång satt hon där nere och väntade på mig med frukosten framdukad. Jag är glad över att jag tog den bilden. Det finns så många andra jag inte tagit, så det är roligt när jag någon gång visat lite förutseende.


Jag for ut till stugan efter en lugn morgon och satt en bra stund och njöt av allt det vackra ute i skogen innan jag tog mig samman och fortsatte med min källare. Jag gjorde inte så mycket idag. Målet var att fästa en magnet i dörr och ram för att den förra skulle fästa bra i den senare. Trots flera försök fick jag inte detta att fungera. Tydligen var magneten jag hade för svag. Det får bli ett gammalt hederligt vred.


Nästa projekt var att montera en innerskiva så att det blir en isolerande luftspalt innanför dörren. Det gick bättre men inte bra. Skivan passade lite för perfekt så den blev bökig att sätta dit. Det får jag fixa i morgon. Sist målade jag de övre delarna av dörrsargen med asfalt för att motverka vattnets skadliga verkan på oskyddat trä.


Sist ikväll var jag på övning med min sångkör där vi fortsatte öva för den helg om två veckor då vi skall åka upp till Stjärnsund och sjunga ihop med en manskör där. Jag fick för övrigt en fråga av körledaren om utifall att jag kunde ställa upp i en kvartett ur kören med lite barbershopsång. Det glade och hedrade mig.

No comments: