Wednesday, September 02, 2015

Födelsedagskalas

Det är inte ofta man får fira barnens födelsedagar IRL nu för tiden, men idag hade jag tur. Lilltösen råkade vara här just på sin födelsedag och jag kunde knappt bärga mig innan jag gick in och tog upp "Ja, må hon leva ...". Lite väl tidigt för hon ansökte om uppskov med uppvaktningen, vilket beviljades.


Men plötsligt dök hon upp och lät sig väl smaka av födelsedagskaka och frukost. Hennes plan skulle inte gå på ett par timmar, så vi fick en lång fin frukost tillsammans.


Så småningom var det dock dags att köra iväg henne till Bromma airport och säga adjö på några dagar. Därefter var det stugan som gällde och jag skyndade mig att bänka mig på favoritplatsen innan dagens bekymmer började. Vattnet från sjön har nämligen strulat och ordförande M och jag gick ner och besiktade pumpen. Den verkade helt felfri och det var väntat ty M hade upptäckt att bara en av tre lampor lyser på elmätaren...


Det antyder att vi tappat två faser och vi kontaktade grannen, varifrån vi får vår ström. De hade också problem vilka vi lyckades lösa genom att byta säkringar i deras huvudskåp. Dock var fortfarande vår elmätare utan sina två faser, så nu hoppas vi, att det är fel på säkringarna i skåpet som leder ner till oss. Det sitter dock lite avigt till och kräver stege så vi får avvakta tills vi är åtminstone två styck ute och kan hjälpas åt. Är det inte säkringen där så är det pumpen som pajat. Det vill vi inte. Det lutar dock åt säkringarna eftersom det gick ett praktfullt åskväder över vår skog häromnatten....


På väg till grannen passerade vi denna gamla fina dansbana, som fått nya hörnstolpar. Det skall nämligen bli filminspelning här snart och vi tror det skall hänga lampor där. Filmen "Sameblod" skall ta några scener här eftersom den utspelas i trettiotalsmiljö. När vi konstaterat elfelen och skjutit dem framför oss ett par dagar satte jag mig åter i favorithörnet. Det har regnat hela dagen så det lockade inte med utejobb. I stället satt jag och läste och såg ut genom fönstren hur hösten börjar gripa tag i rönnlöven.


Jag satt kvar ända till åttatiden då jag for in till stan och hämtade Anna från hennes första körkväll i höst. Jag kan inte hjälpa det men jag gillar hösten skarpt. Bara vi nu får igång vattnet gen....

No comments: