Thursday, September 24, 2015

Mossigt jobb

Jag har funnit en ny väg ut till stugan, som tillkommit som en sidoeffekt av Friends arena. Fördelen med den är att nästan ingen mer än jag kör den ännu. När jag sedan kommer upp på gamla E18 mot Norrtälje ser jag det stora nya hotellet vid Friends. Jag har tidigare märkt att fönstren har olika storlek och idag slog det mig att de bildar ett mönster. Det syns ännu tydligare på det foto jag tog.


Jag hade stora planer på att dels göra klart en dörr till källaren och dels täcka såren efter de borttagna jordtorvorna med mossa, men när jag kom ut började det regna ymnigt. Det var egentligen väldigt mysigt att sitta inne i favorithörnet med sitt kaffe och sin läsning med regnet smattrade mot taket. Frös gjorde jag inte ty fotogenkaminen värmer gott.
När det drog ihop sig till lunch blev det fest för jag hade kommit på att jag ju har namnsdag idag. Det blev fläskpannkaka med lingonsylt och det smakade ljuvligt. Särskilt i sällskap med herr OP.



Men sedan upphörde regnet och på förvånansvärt kort tid lyckades jag skrapa bort så mycket mossa från undanskymda stenar och berghällar att hela ytan vart täckt på någon timme. Fast jag fick gå rätt långt med varje korg mossa, så det var inte något alltför lätt jobb.

Men inte nog med det. Jag fick fatt i material så att jag kunde bygga en fin isolerad dörr till jordkällaren. Nu saknas det bara en innerdörr och att träverket är skyddat mot röta. Jag funderar på att måla med kvarvarande asfaltklister. Jag har i alla fall lagt in den termometer som visar temperaturen både inne i källaren och utanför. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.


Kvällen  avslutades sedan framför TV:n. Anna hade varit hemma hos Jimmy och Paula och lyssnat på en kvinna som för en massa hundralappar pratat med hunden Noomi, så att hon fick säga sin mening om livets olika skeden. Det gjorde hon på ett så allmängiltigt och svävande sätt att det inte torde ha blivit några större problem för hundprataren att håva in sina pengar.

3 comments:

Anonymous said...

Ja, jisses! Hunden prata med dig! Du vara chefen! Eller hur är det han säger dör på julafton med Lady och Lufsen?
/sysM

Anonymous said...

Där och inte dör, ska det förstås stå/sysM igen

Alf said...

Som du brukar säga: Det finns folk till allt. Men det anses ju inte fint att håna folk för att de tror på Jesus och Allah så då får man kanske inte håna folk som tror på hundpratande tanter. Men däremot är det nog OK att se ner på de som trodde på häxor på 1600-talet