Sunday, September 06, 2015

Manifestation för flyktingar

Jag är ingen vän av stora folksamlingar och manifestationer för det ena eller andra och kanske var det för att bemöta just detta, som jag idag följde med Anna till den manifestation för flyktingar, som bilden av det lilla barnet dragit igång. Det är märkligt att det skall till sådana bilder för att väcka opinionen. Vem minns inte bilden av den lilla flickan i Vietnam, som springer med inget annat än napalm på sig.


Fast naturligtvis är det inte konstigt. Siffror om antalet flyktingar blir lätt statistik men ett litet dött barn på mage i vattenbrynet, det blir påtagligt. Då förstår man vad som händer. Så visst ville jag gå på manifestationen idag, men det fanns ett litet hinder. Det regnade. Hela dagen. Detta visste Anna råd på. Hon hade koll på att en sportaffär i vår galleria har utförsäljning med 30% rabatt. Dit for jag. Provade, fann behag i vad jag såg, kände hur allt passade. Och köpte varvid det visade sig att just dessa plagg hade 50% så jag fick ett perfekt regnställ för bara 800:-


Innan det var dags för Medborgarplatsen vart vi dock plötsligt bjudna på brunch hemma hos Paula och Jimmy. Och den var inte dålig. Äggröra, bacon, korv, amerikanska pannkakor, bröd och youghurt. Och döm om min förvåning när Jimmy hade gjort allt utom pannkakorna, som Paula stod och stekte.


Detta var i sanning en frukost och jag inser att nu måste jag snart göra i ordning den "Full Irish Breakfast", som jag pratat om så länge.


Men sedan var det dags för flyktingmanifestationen på Medborgarplatsen fast dit var det många andra som också hade begett sig. Vi fick cirkla runt i en halvtimme innan vi fann en parkering men det gjorde inte så mycket. Vi fick i alla fall stå där och fylla ut vårt lilla hörn av torget och det kanske var det viktigaste. På det rent personliga planet gladdes jag också mycket åt att mitt regnställ fungerade så perfekt! Helt torr på insidan utan en svettdroppe!


När allt var klart for vi hem till P&J igen eftersom vi skulle hämta hunden och även passa på att äta middag. Det blev sallad från bästa salladsbaren i Älvsjö för min del och sedan satt vi bara och slöade och umgicks och tittade på dåliga youtube-klipp varav "Follow the fat guy" blev min favorit. Något de andra hört till leda men som var nytt för mig.

No comments: