Monday, September 07, 2015

Läxhjälp

Den minnesgode läsaren erinrar sig kanske att jag förra tisdagen tecknade ett veckolångt abonnemang hos Arkiv Digital för att testa registret över Sveriges befolkning 1950. Det motsvarade alla högt ställda förväntningar och jag har funnit mängder av nya grenar på släktträdet. Idag var det dock sista dagen av detta abonnemang, det går ut vid nio i morgon bitti, så jag stannade hemma och råforskade hela dagen för att utnyttja mina 85 kr till bristningsgränsen.


Vid femtiden gav jag dock upp ty nu skulle jag iväg till mitt första pass som läxhjälpare åt en innebandyklubb i södra delen av stan. Det är fadern till grabbarna Grus som tagit detta initiativ eftersom många ungdomar slutar idrotta i högstadieåldern då läxorna, för den flitige, tar för lång tid. Det här är ett försök att få ungdomarna att fortsätta och det har tagits emot mycket väl av alla, utom en. Det är äldste grabben grus, som jag hjälpt med matte det senaste året, och som nu insett att han får konkurrens om mina tjänster.

Idag var det dock ingen större fara. Vid detta första tillfälle kom det bara två ungdomar och de var helt självgående. Jag såg mig själv som ett mörkt hot ifall de inte hade jobbat. Men det gjorde de och glad i hågen for jag hem efter en timme och kände mig nöjd med min dag

No comments: