Friday, September 25, 2015

Lösgodisets dag

Anna började ganska tidigt i morse så jag körde henne för att hon skulle få sova lite längre. sedan körde jag raka vägen ut till stugan. Så fort det nu går med en fullknökad Essingeled. Då hinner jag lyssna på radio och det jag hörde var intressant. Det var lösgodisets dag idag. Det måste man  ju på något sätt beakta. Min lilla ICA-butik ute i skogskanten har faktiskt ingen lösgodishylla, vilket hedrar dem, så jag köpte fyra små läckra godisar i en läcker förpackning. Sådana som svärsonen i Paris brukar förära mig.

 
Jag kom hur som helst ut riktigt tidigt idag och det regnade litet så jag tog det lugnt med mitt kaffe och mitt godis. Sedan fortsatte jag läsa de gamla skrivmaskinsarken och det mest minnesvärda idag var hennes egna berättelse om den stora hjärtoperation  hon genomgick fem år innan hon dog. De var lite gripande men förtar inte på något vis intrycket av hon innerst inne var en lite småpervers gammal gumma, som hade sin glädje i andras snaskigheter och snuskigheter. På ett mycket förtjusande sätt.


Mina uppgifter där ute var idag två. Att diska och att fästa den sista delen av ramen till jordkällaren. Jag passade också på att kolla temperaturen innanför och utanför och det har inte hänt så mycket ännu, men en glädjande sak är att innertemperaturen varierar betydligt mindre än den utomhus. Jag har läst att det kommer att ta en tid innan temperaturen sätter sig.
Mina två uppgifter var snart avklarade och sedan njöt jag av den klara höstsol, som plötsligt visade sig innan jag åt en enkel lunch varpå jag for hem. Anna skulle ju även sluta tidigt och jag ville ha det lite fint och undanplockat tills hon kom hem. Vi sågs nere i vårt centrum där vi veckohelghandlade varpå vi gick hem och parkerade i soffan.


I vårt centrum fanns det dock lösgodishylla, så vi fyllde på förråden igen. Det skulle vi inte gjort för man  mår inte bra av godis. Vi åt i stället det sista av fisksoppan och den lindrade effekten av allt det söta på ett fint sätt. Och nu sitter jag och tittar på ett av de två TV-program jag följer slaviskt; Idol i TV4. Det andra är Antikrundan i ettan. Jo. förresten. Jag följer Stjärnorna på slottet också. Men dessa två får jag vänta på till efter jul.

No comments: