Monday, December 28, 2015

Borta bra men hemma bäst

Jag tror att jag egentligen som rätt hyfsat i natt även om jag mest minns att jag låg vaken. Men när jag vaknade i höjd med Uppsala kände jag mig riktigt pigg och när vi sedan klev av i Stockholm hade jag inga problem med att släpa iväg min väska upp på Klarabergsviadukten där Jimmy mötte med bil. Det var jätteskönt att slippa tränga sig hem kommunalt eller i dyr taxi.

Paula fortsatte hem till Jimmy eftersom de skall packa inför ett förestående stambyte. Lilla vovven stannade dock hos oss och vi inledde med en lugn förmiddag sedan vi ätit upp de sista matsäcksmackorna till frukosten. Anna skulle jobba men började så sent att hon faktiskt hann sova en timme innan hon gav sig av. Själva sov vovven och jag till halv elva. Då var jag först nere i centrum och hämtade lite medicin och mitt sista testagrampaket och sedan tog jag med hunden och stack iväg till stugan.


Vi hade påhälsning där före jul och nu har jag inte varit där på jättelänge känns det som, så jag var orolig för vad som kunde ha hänt. Det hade det inte. Möjligen har räven varit och rotat i papperskorgen (förgäves) men annars inget alarmerande. Dock upplevde jag en liten besvikelse när jag kollade vår jordkällare. Så fort jag drog ut plastbacken försvann en liten mus blixtsnabbt ut och in under huset. Men jag inser att jag får nog skylla mig själv för jag har inte ägnat en tanke åt att möss skulle kunna ta sig in genom den lilla dörr jag byggt och därför inte heller ägnat en tanke åt att göra densamma mustät.

Om jag varit smidig nog att böja mig ner och titta på den jäms med marken skulle jag säkert upptäcka en bred och behaglig springa för mössen att promenera in och ut genom. En tröst i eländet var att det var plusgrader inne i källaren trots att det var flera minusgrader ute och hade varit så sedan igår. Får se hur länge det blir så.


Jag var inte kvar länge idag. Bara såpass att jag kunde tända det fjärde adventsljuset. Jag fick ju förhinder med den detaljen före jul. Sedan har jag ju en svärmor att ta hand om nu under några dagar så i god tid till lunchdags for jag hem och lagade stekt falukorv med löksås. Till kvällsmat blev det sedan skink- och broccolipaj och sedan har vi ägnat kvällen åt Magnus Härenstam och Håkan Hellström. Bra TV att sitta och skriva på dator till.

1 comment:

Alf said...

test