Thursday, December 24, 2015

Julafton 2015

Så är du julaftonen gådd och klockan har hunnit bli fem i elva på kvällen. Vi borde gå och lägga oss allihop för att orka upp till julottan kl sju i morgon bitti. Vi kan inte hoppa över eftersom det är vi som håller i kyrkkaffet efteråt. Det har för mig kommit att bli en av julens höjdpunkter, nu när julperspektivet flyttats över från barnens till mig som vuxen.


Efter frukost i morse la vi undan mobilerna och satte oss vid köksbordet och spelade kort. Det var länge sedan och kändes riktigt roligt. 


Resten av förmiddagen ägnades TV och julklappsinslagning och Anna skrev verser till sina presenter. Vid halv två for vi till församlingshemmet och förberedde kyrkkaffet. 


Jag dukade tillsammans med Paula medan Anna o Anders bredde smörgåsarna som vanligt. Det såg fint och inbjudande ut när vi var klara. Vi fortsatte då bort till kyrkogården där vi tände ljus i minneslunden och vid de gravar vi har att sköta där.


Sedan raka vägen hem till Kalle Ankas jul som jag i år såg för 55:e gången. Det är en annan av de saker som är viktiga med julen och jag kan med lätthet minnas de stunder på Eriksgatan, då vi var små och mamma och pappa gick och sov middag medan vi barn såg på TV. 


Efteråt brukade mamma alltid göra  i ordning julkaffet och jag minns särskilt de små vita runda kakor hon lade ihop två och två med äpplemos emellan och sockerglasyr och strössel ovanpå. 

Här blev det dusch och ombyte efter TV ty nu hade svärmor gjort klart julbordet och satt och väntade otåligt på att vi skulle komma. När vi väl gjorde det smakade maten utmärkt och vi lät oss väl smaka. 


Nu återstod själva julklappsutdelningen och där agerade Paula tomte som vanligt. Bland mina märkespresenter märks Karin Bojs bok om genetiken bland Europas folk. Vi fick också besök av J o K med sonen J-E med utan dotter. Hon hade arbetat ikväll och väntades hem först före midnatt så de skulle fira sin jul i morgon.

No comments: