Wednesday, December 09, 2015

Härdsmälta i köket

Idag tog jag mig samman och vågade mig äntligen på mina praliner och de blev precis som jag hoppats. Fast först bakade jag ut pepparkaksdegen från igår. Hälften till mig och hälften som går med postverket till Trollhättan och Irland. Det blev ändå ganska mycket kakor och de smakade precis som de brukar och lövtunna var de. Som sig bör.


Men när dessa kakor voro utbakade och gräddade och klara satte jag igång med pralinerna. Och det skall sägas direkt. Vid sådant arbete skall sambon inte vara hemma. Ingen sambo klarar att se sitt kök så på gränsen till härdsmälta som vid pralintillverkning. Söligt och kladdigt chokladstänk överallt.


Men med viss disciplin och fräscha disktrasor gör det bra och det stod inte på förrän jag fixat till den första omgången praliner. Det skall bli sammanlagt fyra olika och de skall bli den lilla julklapp vi delar ut till vänner och släkt i Murjek till jul varje år. Ingen av dessa torde läsa min blogg så jag kan skriva öppet om saken.


När allt var klart, köket städat och jag med förnöjelse kunde betrakta mitt verk vilade jag en stund inför dagens avslutning. En konsert med kören Nackapella i Nacka (naturligtvis) där vi känner flera av deltagarna. Jag hämtade Anna vid skolan för vi jag behövde handla en röd fluga till vår egen körkonsert på fredag och det gjorde vi i en närbelägen galleria. Dit skulle jag inte ha gått för en hurtig expedit lurade på mig en skitsnygg (och skitdyr) svart skjorta i egyptisk bomull. Hon påstod att den var som gjord till min röda fluga. Stämmer förmodligen ty allt klär ju en skönhet.


Efter detta körde vi ut till Nacka och fick en helkväll med julsånger och kaffe och fika och trevlig stämning för bara 100 kr. Det var det värt.

No comments: