Tuesday, December 01, 2015

Flygspaning

Jag hade tänkt åka ut till stugan idag och börja förbereda för julpyntandet i morgon. Plocka undan, ta fram saker, städa till lite. Men vi startade lite sent idag. Anna började först klockan tio och därmed även jag. När hon gått skulle jag bara titta lite på parisbilderna för att se vilka som skulle bort. Då föll mina ögon på de flygbilder över Västergötland jag tog från planet igår. Molnen sprack upp samtidigt som jag kunde identifiera sydspetsen av Vänern och sedan hade jag hela landskapet under mig.


Jag tog många bilder och idag tänkte jag se om jag kunde finna någon av "mina" ställen. En oerhört fascinerande uppgift som fick timmarna att ila förbi. Plötsligt var klockan tolv och jag tog mig samman, lastade in vovve och grammofonskiva och for ut. Jag ville gärna se hur det stod till i jordkällaren (bra!) och jag ville spela min Django Reinhardt-skiva. Och även spela in. Jag passade också på att ta en försenad första adventsfika. Förra veckan hade jag ju ingen lussekatt, men det hade jag idag. Allt detta gick fort och jag var snart hemma igen.



Jag hade lovat hjälpa Paula med ett photoshop-jobb och det tog vi när hon hämtade hunden. Jobbet gick bra och blev klart i god tid tills det var dags för mig att gå till kören. Där övade vi på lite sånger som vi skall ha att uppträda med på Ikano-huset om två veckor. Jag hade inte texterna, men löste detta genom att helt enkelt fotografera dem och sedan sjunga med från min iPhone. Något som sågs med yttersta skepsis av de flesta gubbarna i kören. Dessa har fortfarande gammaldags knapptelefoner, i den mån de har telefon överhuvudtaget och vill inte befatta sig med några ifånar.

Idag fick jag äntligen smetat in de vita frukterna av misteln i
rönnens bark. Kvisten spar jag till julpyntet ...
Sist for jag ner och hämtade Anna efter hennes oljefatsspelning, De hade avslutning med fika idag så då var de kvar lite längre och jag hann hämta henne. Hur blir det då med julpyntandet? Jo, det är inte så fasligt mycket förarbete som behövs och i morgon har jag ingen hund att tänka på. Och flygfotot? Ja, som syns ovan så identifierade jag den gamla hållplatsen Källeryd utanför Herrljunga men kunde däremot inte upptäcka metropolen Hudene under molnslöjorna. Men det finns där säkert!

No comments: