Sunday, February 28, 2016

En god och glad supé

Sista dagen i Västsverige för denna gång och eftersom SMHI lovat vackert väder idag också for jag iväg till Remmene och en sista nostalgifrossa för denna gång. Jag var bara tvungen att vänta på att lilla syster skulle masa sig upp ur sin paulun och fixa fram frukost och bilnycklar.


Vid halv tio satt jag i alla fall vid stora sten med en kaffemugg och en bulle inom bekvämt räckhåll. Genast kunde jag konstatera att vädertjänsten pratat i nattmössan. Iskalla vinda svepte in över slätten och det hjälpte föga att jag bar långkalsonger och undertröja. Lilla nästippen vart frusen och snorig men jag var tapper och stannade i dryga två timmar. 

Vid stenen i mitten brukade vår morfar sitta och se solen gå ner i nordväst efter arbetsdagens slut. 


Det är ändå något visst i att sitta där och minnas händelser, personer och platser från flydda tider. Jag for dock tillbaka strax efter tolv och kom hem lagom till lunch varefter jag lade mig att vila. De borde jag inte ha gjort ty knappt hade huvudet landat på kudden så togs där ett foto och jag fick schavottera på nätet. 



En stund senare dök kusinerna från sjuhärad upp och vi fick en sjusärdeles trivsam eftermiddag tillsammans. Först kaffe i salongen och därefter supé i salen. En supé, som inleddes med allsköns godsaker på ekplanka, följdes av en läcker kycklinggratäng och avslutades med rabarberpaj och vaniljsås.



 

Efter en sådan måltid och efter mången god historia och glada skratt mår både själ och mage gott och jag förtränger att jag borde packa. Egentligen har jag ju bara en väska så jag ställer klockan en kvart tidigare i morgon bitti för packning och avslutar min fyllda bägare. Lugn och ro i afton.

No comments: