Wednesday, February 10, 2016

Förspilld möda

Man talar ibland om förspilld kvinnomöda och avser därmed krusning av örngottsband, brodering av monogram och liknande. Idag har jag ägnat förmiddagen åt förspilld mansmöda. Jag for tidigt ut till stugan, via ICA Maxi, där jag köpte lite gott kött, coleslaw och bröd. Men ingen semla. Sedan fort fram med elströmmen och uppkoppling av datorn ty jag skulle skriva ut stämmor till kören.


Vi började igår med en ny sång, som var väldigt kort, men ganska svår och jag hade inte sett just den sången i den samling av ljudfiler till de olika stämmorna, som jag förvaltar. Nu har jag ett program som skapar toner av noter som man skriver in i ett partitur. Det är inte helt lättanvänt om man är ovan och det är jag. Jag lyckades dock, under några förmiddagstimmar få till musik till varje stämma och även en ljudfil med alla stämmorna tillsammans.


Så skulle jag då spara alla stämmorna i den mapp där jag har körens repertoar och det var då det hände. "En fil med detta namn finns redan. Skriva över?" frågade datorn, lite hånfullt, som det tycktes mig. Jag kollade och visst fanns sången där. Dold i mappen dryckesvisor, ty det var en sådan det var. Det var bara att se glad ut och trösta sig med att jag i alla fall lärt mig en hel del om hur programmet fungerar och det är ju bra.


Efter lunch ägnade jag mig sedan åt att registrera mina sista stenkakor och kom fram till att jag nu har 619 stycken. De fem sista är mina gluntskivor. Det finns dock fortfarande plats i skivhyllan, så jag skall nog kunna få in fler. Jag gjorde ett fynd också. En av de skivor jag köpte på Återvinningen i Motala var fransk och hette Le Rififi. Jag hade ingen aning om vad det var för kategori ens så jag spelade den och upptäckte en helt ljuvlig gammal sång, hämtad just från filmen med samma namn. Jag spelade av den och har lagt ut den på You Tube, så att ni alla kan förvissa er om hur fin sången är.


I skymningen drog jag mig in i storstugan och satte på min TV.Jag bläddrade lite bland mina DVD-skivor och testade årgång två av Pistvakt. Den serien håller än. Jag tittade på sex avsnitt i rad och skrattade högt flera gånger i varje. Fast det kanske säger mer om min humor än om pistvakterna. Medan jag tittade på serien med et öga satte jag mig att måla en akvarell av Grez-sur-loing. Det gjorde jag snabbt, utan att ens låta färgerna torka mellan varven och utan att skissa i förväg. Jag blev ändå riktigt nöjd och kunde konstatera att nu har både jag och Carl Larsson gjort akvareller med motiv därifrån.


Halv nio hämtade jag Anna vid hennes gospelkör och sedan for vi hem till Paula och lämnade den lagbok, som jag hämtade igår. Hon hade köpt sig en ny dator också. En Mac-book och ville ha hjälp med installation av Office-paketet. Det lyckades jag med förträffligt och därmed kunde jag konstatera att all möda denna dag trots allt inte var förspilld.

No comments: