Saturday, February 13, 2016

Uti vårsolens glans

Jag hade aldrig trott att vi skulle vandra omkring i ett soligt centrum nere i Vantörs församling idag, men si, det gjorde vi. När vi vaknade var det blygrått ute, men i sydväst syntes en ljus strimma. När vi så småningom kämpat oss upp ur sänghalmen, ätit frukost och börjat fundera på dagsprogrammet var himlen blå och vi på väg söderut för att hedra en av grabbarna grus med vår närvaro under en innebandy match.


Jag hyser lika lite intresse för innebandy som för vilken annan bollsport som helst men ett sådant här besök skulle bespara mig mycket annat ont. Såsom städning, röjning, shopping mm. Dock sökte jag mig alldeles frivilligt till en butik och det var en second-hand, där jag visste att de säljer stenkakor. Jag fann tre styck, bl.a. "Han hette Elmer" med Alice Babs. Något av det töntigaste som spelats in. Och då är ändå konkurrensen i den genren hård.


Det fanns även ett fik bland grammofonskivorna och där fikade vi trots att jag tyckte det var lite pinsamt. Det var nämligen så billigt att jag kände mig som ett riktigt valutasvin, när jag beställde två räkmackor och två kaffe för sammanlagt 90 kr! Jag kunde ju i och för sig ha betalt mer men att ge allmosor kanske inte heller hade tagits väl upp.


Från söder fortsatte vi mot norr och Solna C för att söka en sladd till en högtalare. Förgäves. Vi var också inne på den butik som lagar mat åt min lilla dotter - Picard. Vi fann mycket gott men valde trots allt att laga kvällens mat själva. Vi hade nämligen bjudit hem Robert och Caroline på köttsoppa, semlor och melodifestival.



Anna städade och jag lagade mat som vanligt och det tycker jag är en utmärkt fördelning. Det tycker Anna också. Jag gjorde köttsoppa och bakade semlebullar och allt blev mycket gott. Melodifestival kan man klara sig utan, men asociala som vi är så satt vi alla med våra mobiler i knät och kommenterade evenemanget. Och nu är mello slut och ersatt med Gay-galan som verkar riktigt trevlig och som också passar bra att sitta och prata till.

No comments: