Monday, February 15, 2016

Utedag

Igår berättade lillasyster M om hur hon suttit ute vid sin stuga och eldat i eldkorgen hel dagen. Det lät så inspirerande att jag beslöt göra samma sak idag. Nu hade jag i och för sig hunden och det var ett litet bekymmer för hon vägrar närma sig stugan. Hon blev rädd när jag tappade en blomsterlåda alldeles intill henne i höstas, men jag undrar om det bara är det. Kan det vara att hon vet att det är skittråkigt för henne att vara där?


Alltnog, jag fick upp henne genom att bära henne och när jag väl lagt henne på sängen i storstugan så låg hon stilla och tyst så länge jag var där. Själv höll jag mig ute hela tiden och försökte få eld i korgen. Det gick efter et tag och sedan jag slängt på några klunkar fotogen. Inte ens mina kära tjärvedsstickor ville räcka till idag. Både de och veden är torra men ack så kalla och det påverkar nog tändbarheten.


Men när jag väl fått fart på brasan började jag genast laga lunch. En delikat rätt bestående av fläsktärningar, som jag stekte i en wokpanna över elden och där jag sedan rörde i en burk bruna bönor. Det såg inte aptitligt ut. Det ska erkännas, men ack så gott det var. Jag åt direkt ur pannan och sedan kokade jag kaffe på handmalda bönor på resten av elden. Pannan har stått ute hela vintern och var full av is, men jag fick töat bort den och sköljt ur den och kaffet smakade utmärkt.


Sedan for jag hem och vilade mig inför kvällens begivenhet, som var läxhjälp. Jag hann faktiskt sova middag i soffan ett par timmar. På läxhjälpen var det rekord idag. Tio pojkar på åtta platser, så två fick sitta ute i trapphallen. För en gångs skulle ville de också ha hjälp med olika svårigheter. Det var riktigt kul. Och nu sitter jag hemma och njuter av friden i aftonlampans sken med TV:n berättar om någon som bygger ett fantastiskt hus ute i ödemarken.

No comments: