Wednesday, February 03, 2016

En heldag med barnbarnet

Idag fick vi vår först heldag tillsammans, barnbarnet och jag. Modren satt upptagen vid dator och telefon hela långa arbetsdagen så jag tror jag gjorde nytta. Det var nu den först oundvikliga kontakten med en bajsblöja skulle ske och jag satt i spänd förväntan på denna händelse.


Den kom, men mycket försiktigt, och tack vare flitiga auskultationer tidigare i veckan, löstes det hela galant. Jag skall dock bespara er, kära läsare, från bildillustrationer av just den här detaljen. 


Jag insåg att det var en väl liten tarmtömning för att jag skulle kunna sitta säker resten av dagen. Och mycket riktigt. Efter någon timme märkte till och med jag att något stort var på gång och nu blev ingen besviken. Allra minst det lilla barnet, som log förnöjt och lättat när hon rengjordes.


I övrigt har dagen varit händelselös. Hon har haft lite svårt att somna mellan sina måltider utan har suttit och jollrat i sin barnstol. sedan stått i knät och studsat och jollrat för att till slut gråta otröstligt av att inte kunna somna fast hon varit jättetrött.


Det är då en gammal garvad morfar har nytta av erfarenheter från tre spädbarn och det stod inte på förrän ungen till slut fick sig lite skönhetssömn. Det behövs bara lite vaggande gång mellan rummen och lite sövande sång. Idag blev det Barnatro, som fungerade allra bäst när Lapplisa och jag sjöng tillsammans i en smäktande duett.


Om dagen alltså varit händelselös var aftonen desto mer innehållsrik. E visste  att en Sushirestaurang i närheten öppnat sushibuffé och dit gick vi iväg till halv sju. Så tidigt är inga parisare ute så vi fick sitta nästan själva och lillan skötte sin restaurangdebut perfekt. 


Jag kände mig som en riktig Edvard Blom där jag satt och fyllde krävan med de allra läckraste små sushibitar medan vårt lilla barn förnöjt låg och snusade och sov bredvid vårt bord hela tiden. 


Maten smakade utmärkt och enda nackdelen var egentligen, att den var så generöst tilltagen, att man nära nog fick stappla från bordet. Men nu har vi kommit hem, matat lilla snuttan och skall strax stoppa henne i säng för tolv timmars stärkande sömn. Det kan behövas för i morgon är jag ensam hemma med henne...

No comments: