Friday, February 26, 2016

En solskensdag

Aldrig kunde jag väl ana att det skulle bli sådant fantastiskt väder på min nostalgidag i Remmene. Men vår herre håller på de sina och lät en strålande varm vårsol skina på mig från en klarblå himmel. På vägen dit hade jag bunkrat upp med lite godsaker till kaffet och förmiddagen förflöt i högönskelig välmåga. 


Då och då gjorde jag en lov runt gården och tog lite bilder. Bl.a. Fick jag för mig att jag skulle ta foton av saker som inte finns längre. 


Här t.ex. ser vi det som är kvar av gamla moster Lisas lösöre. Sedan de närmaste valt de saker de kunde tänkas vilja ha återstod inte så mycket mer än det som kunde förtäras av lågor. Lika gott är det. 


På denna bit gräs låg det förr en fyrkantig syrénberså med trädgårdsmöbler och parasoll. Det var den givna samlingspunkten för utelivet. Här dracks elvakaffe på förmiddagen, åts middag mitt på dagen och togs en kaffe med kron någon enstaka kväll.


Här, där det nu växer några risiga bärbuskar, låg förr en gammal torpstuga som morfar köpt och flyttat dit till sin syster Amanda, när han gifte sig och mormor flyttade in i stora huset. På somrarna brukade vi sova inne till "Mandes" där det stod ett par våningssängar. 


Och här låg ett annat hus som användes som svinhus, traktorgarage och utedass. Morfar hade köpt det för trettio kronor av "Söltejohan" och flyttat hit det. Söltejohan dog när han tvingades in på ålderdomshem och inte fick dricka sin sprit. I ställe drack han mediciner ...


Jag for till Nossebro och broder I efter lunch och då tog jag en bild på denna bit åkermark nere "i Myra". Fram till för 70 år sedan låg här ett litet torpställe med boningshus, ladugård, stenmur, fruktträd, bärbuskar och gräsmatta. Inte ett spår av stället står att finna nu men min mor ritade av stället innan hon dog. Det är jag glad över.


Jag stannade till vid föräldrarnas grav när jag passerade Essunga och där såg fint ut. I Nossebro möttes jag sedan av semlor! Det har blivit många sådana i år och till rätt stor del beror det mig själv. Vi fick ett par timmars trevligt småpratande och skvaller innan jag for tillbaka. Klockan var inte så mycket så jag reste via Remmene innan jag for hem till Hudene och tillagade en kassler provencale eftersom husets fru var nere på matmässa och figurerade i TV.

No comments: