Monday, February 01, 2016

De gamla takterna sitter i!

Jodå. Jag har bytt blöjor idag. Två kisseblöjor. Samt auskulterat vid en bajsblöja. Och visst sitter de gamla takterna i även om blöjor utvecklats sedan sist. Skiten är dock densamma - nästan. Lite mer Dijonfärgad än Slottssenapfärgad. Men så är det ju en liten fransyska också....


Barnet sover så gott att det egentligen inte är någon sport att handskas med henne. Hon lägger sig vid åtta och somnar direkt och vaknar elva timmar senare, med ett enda stort leende på läpparna. Glad att möta en ny dag. Idag log hon till och med trots att det var en gammal morfar, som mötte hennes blick först.


Hon har sedan varit lika god kompis hela dagen. Vaken och pigg och intressead av sin omgivning. Mitt på dagen dök det upp ett par sotare för att rensa i ventilatinsrören ovan spisen och hon stirrade fascinerad på dem. När jag försökte lägga ner henne, i tron att hon var sömnig, gallskrek hon men slutade direkt när jag åter tog upp henne så att hon kunde fortsätta kolla in gubbarna.


Jag har även börjat odla hennes musikaliska bildning och spelat upp valda stycken ur repertoaren på min iPhone. Jokkmokksjocke gick så där, men Gluntarna gillade hon skarpt, speciellt de lite stillsammaren balladerna och Edvard Persson bara älskade hon! Det är gott hopp om det barnet.


Vid ettiden idag fick jag ledigt eftersom modern skulle iväg till Nannyn och fixa detaljer inför framtiden. Då passade jag på att gå till en av mina favoritrestauranger, den provencalska, alldeles om hörnet. Där fick jag en trerättersmåltid med vin och kaffe till ett mycket humant pris. Kyparen påstod  dessutom att han kände igen mig. Sådant smickrar en strökund.

Resten av eftermiddagen kom jag att ägna Nils Holgersson eftersom modern skötte barnet. Man kan läsa hela boken på Projekt Runeberg och av någon anledning hade jag fått för mig att jag ville återknyta bekantskapen. Jag hann till Stora trandansen på Kullaberg, men märkte att jag glömt massor.


Och ikväll slutligen har E och jag åter avnjutit en läcker supé bestående av oliver, ostar, färskt bröd och ett gott vin. Det är mysigt att vara barnvakt i Paris.

No comments: