Sunday, January 31, 2016

På väg mot ett hedersuppdrag

Jag sov faktiskt rätt länge i morse, trots att jag hade ett plan som väntade ute på Arlanda. Nu hade jag inga problem med att hinna dit i tid trots att jag tog det lugnt på morgonen, åt frukost, borstade bissingar, packade resväskan. Jag reser med lätt bagage och har bara handbagage.


Jag var faktiskt ute i så god tid att jag hann avnjuta den sedvanliga öl, som brukar inleda mina flygturer numera. Jag avnjöt även en liten smörgås trots att jag inte hunnit bli riktigt hungrig sedan frukost


Samma omåttliga frosseri blev det sedan på planet, åtminstone det första, eftersom Lufthansa bjuder även de billigaste biljetterna på smögås och ett glas vin. Sådant tackar jag för.


Det var svårt mulet idag och bara en gång öppnade sig molntäcket så jag såg land. Det var Öland med bro, som syntes tydligt. Sedan var molnen så tjocka och så låga att man knappt såg marken
innan man studsade ner på densamma. Både i München och Paris.


Allt gick dock väl och nu är jag så rutinerad att jag bara stegade iväg till rätt tåg och rätt metro för att plötsligt stiga upp alldeles utanför dotterns boning. Där möttes jag av barnbarnet, som stirrade på mig med stora bruna ögon, förfärad över vad hon såg.


Det märktes när jag väl tog henne i famn. Det gillade hon inte. Då var det helt andra tongångar då hon fick se pappa i ipaden, när modern ringde upp honom över Skype. Hon tittade bara på bilden, men när han började prata spreds ett lyckligt leende över det lilla ansiktet och hon jollrade förtjust.

 

Sedan var jag med om nattningsproceduren, med blöjbyte och påklädning som en liten förberedande övning inför morgondagen då det är skarpt läge. Hon somnade förunderligt snabbt och lätt sedan hon fått sitt kvällsmål och nu när jag fått mitt känns det som att jag kommer att göra sammalunda.

No comments: