Sunday, January 03, 2016

Ljusrea

Idag gick det inte att hejda längre. Jag hamnade på IKEA ute i Barkarby ty vovven var hos sin matte och ingen mer än jag hittar dit ut med bil. Nåväl, det gick rätt bra. Vi brukar varje år åka ut och leta juleljus till reapriser eftersom mycket av uppvärmningen ute i stugan sker med stearinljus. Det gick bra i år också. Tjugopack med röda antikljus såldes för 9 kr styck och vita för 19 kr så vi försåg oss rejält.
Mitt nya veckoschema skiljer sig lite från de jag haft i 40 år...
Först försåg vi oss dock med en ordentlig räkmacka, som vi fått tips om av Paulas gamla dagmamma. Hon, hennes man och väninnan I skulle komma hit på fika ikväll och det var när vi ringde och bjöd dem som vi fick tipset. Det var ett bra tips och vi fick var sin rejäl räksmörgås för 69 kr/st.


När vi ätit detta och köpt våra ljus for vi faktiskt hem och damerna i samlingen började förbereda kvällens kalas. Det blev mycket trevlig. M och B kan prata. Så till den milda grad att spridda delar av oss höll tyst flera minuter i sträck! Men vi träffar dem inte så ofta så det som sades var nytt och fräscht och kvällen förflöt snabbt och lätt.


Nu gäller det att sadla om och försöka gå in i vardagslunken igen. I morgon har Anna åter öppning och vi sticker iväg så tidigt, att jag förhoppningsvis skall hinna både ut och hem innan den nya föraktliga trängselskatten på Essingeleden träder i kraft. Sedan får jag väl vila en stund innan jag sticker ut och matar fåglarna och ser till stugan.

No comments: