Wednesday, January 20, 2016

Vaccinerad

Jag tillhör numera en riskgrupp när det gäller den årliga influensan - över 65 och behäftad med hjärtflimmer. Men för att bli vaccinerad måste man vara frisk och jag har länge varit småförkyld nu. Första gången jag var hos doktorn och trodde jag hade astma, fick jag en återbesökstid idag och den använde jag till att fråga min doktor om jag kunde ta min spruta trots snuvan.

Det visade sig gå bra. Är man endast lite snuvig och inte har feber så går det bra att ta spruta mot influensa. Ibland får man den känslan av att det även borde gå att vaccinera folk mot dumhet, men just det vaccinet verkar inte uppfunnet ännu. Lilla vovven fick vara ensam hemma idag också, när jag var nere första gången hos doktorn på min gamla återbesökstid. Det klarade hon utmärkt.

Sedan fick hon vara ensam en timme till, när jag skulle ta sprutan. Det skulle ha gått fortare, men de var försenade på vårdcentralen, så jag kände nästan lite samvetskval mot lilla vovven. Jag tog ut henne på promenad så fort jag kom hem och hon fick roa sig på det sätt hon älskar - sniffa på kollegornas urin, avföring och andra utsöndringar. Hundjävlar är ta mej fan perversa!

Anna hade föräldramöte ikväll och meddelade, att hon inte skulle hinna äta i skolan, och det passade mig utmärkt. Jag hade nämligen köpt hem grejer för att göra oxsvanssoppa och jag satte igång så fort vi kom in från sista sniffningsturen. Jag gillar långkok och idag fick jag mitt lystmäte, när svansbitarna stod och puttrade i god buljong i nära fem timmar.

Jag var och hämtade Anna efter hennes möte (som hade gått väldigt bra) och vi kunde båda konstatera att oxsvans ger en god och mustig soppa. Men kanske inte helt viktväktarmässig den heller....

2 comments:

e said...

Din dotterdotter är värre och fick in två vaccin på två dagar... Men nu är det slut på't för mer än en månad!

Alf said...

stackars lilla tös...