Friday, January 29, 2016

Barnvakt

Idag fick jag helt plötsligt ett jätteroligt uppdrag. Att passa mitt lilla barnbarn nästa vecka. Egentligen skulle jag passa vovven den veckan men jag byter mer än gärna en fyrbent mot en tvåbent. Även om det leder till stort besvär för matte till fyrbeningen. Men skaffar man sig hund så får man ta med i beräkningen att man får bekymmer på köpet. 

Modern ska börja jobba på måndag efter sin barnledighet och har fixat barnpassning men just första veckan i februari kunde inte denna och då var det bra att ha en gammal fader att ta till. Det kändes lite spännande att fixa en Parisresa med så kort varsel och det märkliga var att den inte var särskilt dyr. 

Min dag började annars med att jag gick ner för att klippa mig. Jag kom tidigare än min frisör och passade då på att ta en kaffe och en bulle på torgets fik. Idag fick jag en frissa som har fått för sig att jag vill se ut som Jerry Williams. Det vill jag inte. 

Att jag var nere så tidigt hade egentligen att göra med att jag hade en efterkoll av hjärtat på vårdcentralen. De tog EKG och detta visade att jag faktiskt inte har något flimmer längre. Däremot slog hjärtat inte helt regelbundet. Variationen är dock så liten att man inte gör något åt den. 

Direkt efter läkarbesöket for jag ut till stugan där jag tog en kort fika och sedan bar med mig min gamla herrbetjönt att ha att hänga kläder på nu när vi möblerar om. 

Väl hemma ställde jag upp min dator bredvid Annas, loggade in på körens bankkonto och bokförde fjolårets in- och utgifter. Det funkade utmärkt. Och så fick jag alltså mitt hedrande uppdrag att passa lilla barnbarnet. 

Kvällen tillbringade vi sedan hemma hos Grabbarna Grus dit Anna köpt med pizza och sallad och sedan såg vi på På Spåret tillsammans. Vi fick delad seger idag med 33 p. 

6 comments:

Anonymous said...

Ja, det är väl bäst hon härdas, ditt stackars lilla barnbarn! Hoppas allt går bra!
/sysM

Anonymous said...

Som far till tre barn bör mycket stor erfarenhet lagrats.
J

Alf said...

mais - je oublié tout

e said...

Odören av en blöja i stort behov av byte kan inte annat än väcka minnen till liv...

Eva L said...

Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra och så kul för Alf att få rå om den lilla. Och visst, erfarenhet har han om än sen långt tillbaka men produktutvecklingen på barn knappast förändrats genom åren. Ha en fin vecka Alf.

e said...

möjligen har den slutliga produkten förfinats något ;)