Thursday, January 14, 2016

Med Norwegian till Lappland

Idag var det så dags att sticka upp till Lappland igen. Och naturligtvis var det en begravning, som drog denna gång också. Gamla syster Rut har gått bort i en ålder av drygt 100 och eftersom hon var mor till Annas bästis C så var det självklart att vi skulle åka. 

Och för att spara tid så var det lika självklart att flyga. Tåg hade passat och blivit billigare men hade vi blivit stående fyra timmar när det var fem minuter kvar såsom i julas, så hade ju resan varit förgäves. Jag nämner detta med tåget för just idag fick jag ersättning från SJ för den förseningen. Ett fyrsiffrgt belopp som klang vackert i reskassan.


Anna hade packat sin väska redan igår och hade med den till skolan. Det går nämligen en flygbuss till Arlanda alldeles utanför så hon kan lätt ta sig dit. Själv fick jag dra mig in till Cityterminalen som vanlig men den vägen kan jag så bra nu. Jag känner mig som en riktigt van flygresenär. 


Som vanligt for jag också in rätt tidigt. För att insupa atmossfär och en god öl.  Samt en måltid. Jag fick ett perfekt bord med utsikt över start- och landningsbanor och dit beställde jag något som hette Enchillada och en stor kall öl. Jag mådde gott. 


Efter en stund dök svåger Anders upp och strax efter kom Anna och sedan var det strax dags för avfärd. På bara en dryg timme var vi uppe i Luleå och jag tänkte på alla de långtjatiga resor vi gjort den vägen med bil. Idag blev det också bil men det var svågerns, som stod och väntade, varm och go i iskylan, eftersom han sänt ett sms, som startade motorvärmaren. 

     Bron över Lule älv vid Vuollerim

Vi har framme i Murjek vid åttatiden där en rejält stendöv, ynklig och mycket lunginflammerad svärmor tog emot. Hon blev dock märkbart piggare av att vi kom och kvällen förflöt under skrikande samvaro. C kom med gitarren mot slutet så att vi kunde öva en sista gång innan morgndagens föreställning.

No comments: