Friday, January 22, 2016

Fredagskänsla

Idag slog det mig att fredag är en viktig dag för många människor. På Facebook har den ena efter den andra brustit ut i hyllningar till fredagen. På sätt och vis känns det skönt att inte vara med i den där hyllningskören längre. För på en fredag följer ju obönhörligt förr eller senare en söndag och på söndagen fylls sinnet av ångest inför den kommande veckans utmaningar. Sådant slipper man som pensionär!

Min fredag har jag ägnat åt i huvudsak två saker Jag har försökt väcka liv i en gammal (5-6 år) dator, som Anna haft stående här länge och som varit fullkomligt nedlusad av virus och fördröjande småprogram. Jag har ju kostat på mig att köpa ett riktigt antivirusprogram och insåg att det kan jag köra på fler datorer än min egen. På Annas till exempel. Så jag har installerat antivirus och sedan kört diagnoser och uppdateringar och rensningar och jag tycker den gamla maskinen folkade till sig riktigt bra mot slutet av dagen.

Jag har också ägnat mig åt att försöka måla en gammal bild av ladugården i Remmene, men det gick inget bra. Det som skulle blivit en nostalgisk tillbakablick från barndomens lyckliga dagar såg mest ut som en dåligt utskuren märgpipa. Men, jag vill gärna göra den där bilden så nästa vecka, när jag slipper ha hunden, skall jag sitta ute i stugan och göra ett nytt försök.

Kvällen ägnades TV och till den gjorde jag en god smörgås med räkor, lax, ägg och avokadoröra. Nu har vi sett På spåret, som inte gick så bra, och nu ser vi Skavlan. Han sa nyss att "i Norge brukar vi ge barna akvavit, för att rädda dom från idrotten". Synd att inte Petter Nordhäng tog mer fasta på det..

No comments: