Monday, February 08, 2016

Så var det slut på det roliga för denna gång

Allt roligt har en ände och så även dessa dagar hos lilla och stora E. Det är åtta dagar sedan jag kom ner och de är rent otroligt hur fort tiden går. Jag hade fullkomligt glömt bort vilket intensivt jobb det är att ta hand om ett litet spädbarn, men det troliga är att det var likadant för oss för 35-40 år sedan.


Men precis som de var då, så ha även detta barn varit gudomligt välartat och lättskött. Hennes dag förlöper i fyra tretimmarspass och hennes natt i ett obrutet tolvtimmars. Tretimmen består av matning, gosande, blöjbyte, lite gosande till, gråt, jämmer och elände, sövande och till sist en stunds välsignad sömn.


Jag lyckades rätt bra med sövandet men där har modern varit outstanding och fått det lilla knytet att slockna på nolltid. Fast eftersom jag var själv hemma idag gjorde jag så gott jag kunde och fick allt ett par timmars egentid också. Men när modern kom hem i eftermiddags så var barnet både nyskitet och nybytt och nyätet och på sitt allra soligaste humör.


Hon kom hem tidigare än tänkt så jag kunde i lugn och ro ta avsked av mor och dotter innan jag tog tåget ut till CdG. Barnet var allt lite ledsen, det kunde man se på den besvikna minnen, när hon insåg att morfar skulle lämna henne men vi ses nog snart igen!


Nu sitter jag ute på min vanliga plats och är även jag nyäten och nyskiten och här har jag suttit i snart tre timmar och njutit av den kosmopolitiska atmosfär, som råder på en flygplats. Jag ha besökt den butik där jag köper bränsle till den lånebil kära lillasyster bruka bjuda på. 


Vi skall snart gå ombord och vad jag hört lär det bli lite blåsigt och guppigt på hemvägen. Vem vet. Man kanske landar nyspydd också. Hur som helst lägger jag ut texten nu och försöker organisera bilderna uppe i luften så jag kan lägga ut dem när jag kommit hem. 

3 comments:

e said...

Stort tack för hjälpen återigen!

Anonymous said...

Nu ser jag fram emot att du skall komma!syse

e said...

För övrigt är det ingen regel att modern lyckas söva barnet på tio sekunder. Det krävs ett gott förarbete för det.