Saturday, February 27, 2016

På jakt efter Svearikes vagga

Min resa till seminariet i Göteborg var givetvis det stora idag. Bara att åka ner och leta upp rätt spårvagn var ett litet äventyr men det löste jag galant. Det är ju bara drygt fyrtio år sedan jag bodde i Göteborg. Seminariet hölls i Vuxenskolans lokaler vid Redbergsplatsen och när jag kom var de flesta redan på plats men jag fann en bra ledig stol med gott om utrymme för benen.


Förste talaren hette Carl Ek och han gjorde en förnämlg genomgång av programserien Svearkes Vagga från 81-82 och allt det ståhej den ställde till med. Bland annat framhöll han vilken genial TV-männska Dag Stålsjö var och med vilka bild-och ljudmässiga knep han lyckades locka nästan lika mycket folk till sina historieprogram, som melodifestivalen gör idag. Han visade korta bildklipp för att förklara och det var kul. Till min lycka upptäckte jag att mycket, kanske allt, av serien finns på You Tube.


Nu var det lunch och då såg jag ett ansikte, som jag kände igen. Det dröjde en stund innan jag placerade det men så insåg jag den motbjudande sanningen. Det var Inger. En av de obehagligaste personer jag någonsin mött. Hon var lärarvikarie hos oss ett år och fullkomligt hämningslös. Hon hade hela alfabetet i sin diagnos och saknade allt vad självinsikt heter. Hon bråkade varje morgon med busschauffören om sina bussbiljetter så hon till slut bara fick åka med. Hon var expert på allt och visste allt. Hon var dock sjukskriven två månader sedan hon retat upp en skomakare, som kastat ut henne. Vi tänkte skicka blommor till skomakarn.


Idag kastade hon upp armen när det blev frågestund och vräkte ur sig en lång föreläsning om hur hon lyckats översätta några hittills okända grekiska handskrifter som skulle vara en exklusiv källa till historien om Sveriges kristnande. Hennes utläggning utmynnade aldrig i någon fråga men panelen lyckades på något sätt få tyst på kärringen. 


Sedan kom det en liten gubbe som gjorde samma sak. Han hade anfallit talarna i varje paus och lämnat dem lyckligt och självbelåtet flinande. Vid frågestunden fick han sin chans och höll en ännu längre och mer detaljerad föreläsning, som panelen aldrig lyckads få tyst på så jag gick för att hinna med tåget. 


Här har vi nu välkomnat kära syster från ännu en dag på matmässa i Göteborg där hon frotterat sig med Sveriges kockelit. Dock var hon inte med på TV idag. Vi firade hennes hemkomst med köpepizza och ett glas vin. Eller måhända två ...

No comments: