Friday, March 07, 2014

Det rör på sig

Det som rör sig är både vi, vovven och jag, samt röjningen av lägenheten. Idag har jag gjort hallen och farstun så nu är nog i princip hela lägenheten sorterar i skänka och spara. Slänga slängde jag för det mesta igår men ett par kassar har jag kvar att lämna trots allt.


En alldeles perfekt pinne att hugga tänderna i
Men även jag själv har varit lite flitig idag och tagit en skogspromenad på tre kilometer. Det låter inte så mycket men med en liten fyrfoting med små korta ben så är det säkert kämpigt nog. Vi gick över bäcken in i skogen och där fick hon springa lös. Något av det roligaste hon vet. Alldeles speciellt om hon får en pinna att biyta i. Lyfter man den följer hon med upp i luften med något vilt i blicken. Nog är detta en liten kamphund alltid.

De sova ännu i jorden, de blommor,
som vi ska plocka (M Koch)
Men så fort jag går ifrån henne lämnar hon sin pinne och följer mig direkt, livrädd att bli övergiven utge i vildmarken. På vägen hem passerade vi en golfbana och sedan en lång cykelväg där jag såg årets första tussilago, ännu inte helt utslagen, utan fortfarande lite försiktigt gömd i sina foderblad. Men ett tydligt tecken på att våren är i antågande, det är det.

No comments: