Monday, March 31, 2014

I Sveriges äldsta stad

Idag var både Anders och Paula lediga samt Stina på besök så jag fick hitta på något trevligt utflyktsmål. Valet föll till slult på Sigtuna eftersom det där finns ett fik som vi vet har öppet och även en någorlunda läig uteplats - Café Tant Brun. Vi for dit vid middagstid och efter en vandring på den tusenåriga gata som leder tvärs igenom staden gick vi tillbaka till caféet.

Som att gå i en levande Elsa Beskow-stad
Tre fikasugna turister
Då passade jag också på att gå in på ett mysigt bageri och köpa en äkta surdegslimpa, som var lika god som vacker. Fiket var också bra, om än lite kallt, och vi avnjöt kaffe/te med färskt bröd och brie och salami.

Botaniserande i prylboden på Steninge slott

Efter Sigtuna fortsatte vi mot Steninge slott för att glädja ev. köplystna resenärer och de tittade noga igenom sortimentet men till sist var det bara jag som handlade något. Jag köpte mig fyra olika exklusiva pelargoner som säkert kommer att pryda sin plats på verandan. 

Engelsk-, Kaktus-, Stjärn- och Fransk vanilj-pelargon
Resten av dagen ägnades stilla vegeterande i TV-soffan sedan Stina försett oss med fläskpannkaka. Gott. Hunden stannar kvar här ikväll.

No comments: