Sunday, March 09, 2014

Vårvindar friska

Lördag

Idag skulle våren komma. Det hade SMHI lovat. Stora solar på TV:s väderkarta och nära nog tvåsiffriga temperaturer i luften. Jag bestämde mig alltså för att roa mig och vovven med ett besök vid den kära gamla Hullsjön. Fast först ännu en tur till sopstationen med ytterligare kassar skräp från gårdagens röjning. Dessutom proviantering inför utflykten. Jag hade först tänkt belöna mig för min strikta diet med ett par tre wienerbröd och några delikatobollar, men så besinnade jag mig och köpte två grova frallor från bake off-hyllan. Det är ju egentligen färskt bröd jag saknar mest under dessa späkelsens tider och ska jag synda så är väl rågbröd lite mindre synd än smördeg.

Många spännande dofter kommer med vårvindarna
 Alltnog. Jag anade att blåsten kanske kunde svalka vårkänslorna något så jag hade klätt mig ordentligt när vi for åstad mot sjön, lastade med termos, bröd, frukt och hundgodis. Vovven har nog fruktansvärt tråkigt här hos mig, eftersom jag inte bryr mig det minsta utom då hon ska ut på kissrunda eller ska ha mat. Så en utflykt i vårsolen skulle säkert glädja henne.

I full karriär med en nyfångad pinne
Fast vårkänslorna blåste bort direkt. Jag ställde upp min termos på det vanliga bordet och tog fram brödpåsen, insåg att jag måste placera den förra på den senare för att densamma inte skulle blåsa bort. Pyttsan, vinden välte termosen och det hela utvecklades till en mycket krampaktig fikastund. Hunden hade dock roligt. Jag hade släppt henne lös och hon hade genast funnit en pinne som hon jagade runt innan hon satte sig och bet ihjäl den.

Fågeltornet kändes lite för högt
När jag fått i mig mitt bröd gick vi bort mot fågeltornet där Noomi fann en ännu större och godare pinne. Hon sprang vårystert omkring mina fötter, men aldrig längre bort än 10-12 meter. Det är hon för feg för och det är bra. Sedan jag tagit lite bilder av henne for vi hem igen och jag grejade till ett fotoalbum med bilderna och gjorde sedan lördag. Om någon undrar vad jag tyckte om melodifestivalen kan jag svara : Vet ej. Jag såg inte på eländet utan tittade i stället på ett program i Kunskapskanalen om de fyra fångar som lyckades fly från Alcatraz och vad som kan ha hänt dem. Snart är jag där igen!!

No comments: